bærer den overligger noget??

skal have skiftet døre, de nuværende døre er 2000x725, men da de er væsenligt dyrere end 2040x725, vil jeg hellere have den størrelse i, gibsvæggende er ikke noget problem at lave, men den indvendige murstens væg er jeg i tvivl om, har lavet en video af overliggeren over døren som ikke ser ud til at bære noget som helst, tror bare den ligger i klemme mellem karmen og muren oppe over.
Er der nogen der gider kigge på videoen og sige om den overligger bære noget som helst, eller jeg kan fjerne den helt eller udskifte den med en i 5mm stål istedet, for så er der nemlig et hul på 2100 så jeg kan få de andre døre i.

Videoen ligger her, kvaliteten er ikke super, men man kan vist se hvad det forstiller.
Mvh Pizzabager
www.qik.com/pizzabager
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce


Tog også lige et par billeder.
Pizzabager

For mig ser det ikke ud til at den overligger bærer noget som helst, men "bare" er sat ind over døren for at få noget at hæfte giregten i.

Du kan prøve at tage en mejsel , og banke denne i gennem pudset i begge ender for at blive 100% sikker ikke?

Så ville ikke selv være urolig for at fjerne dette stykke træ.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
har prøvet at tage den ene kile ud, også kunne jeg vrikke træet 5 mm ned af, så den er nok bare banket op mellem stenene i hver side, det er musten der er i hver side, med puds udenpå.
Der er ikke nogen der kender lidt til murværk der vil give sin vurdering af hvorfor den "overligger " sidder der, og om den kan fjernes uden at sætte noget nyt op?
Bare ned med den, den er helt sikkert kun sat i for at lukke hullet over døren... Bærer intet..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Annonce
og de mursten der ligger oppe over bærer sig selv, eller hvordan ?

http://www.lyrk.dk
Den bærer skam noget den der pind. Den fungerer som overligger der overfører trykket til dørkarmen, det er lavet på samme måde hjemme hos mig. Det virker uden problemer. Ud med den gamle ind med den nye karm og så skal du bare sørge for at den kommer til at hvile ovenpå den nye karm så vægten ligger ovenpå benene af karmen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

DVS der skal være en overligger af en art, ellers vil trykket fra murstenene jo trykke på hele karmen også på midten.. Så skal jeg have lavet en overligger i stål istedet, 5-8mm burde vel være nok.

Men tak for det
Njet.
Den overligger bærer ikke noget som helst. Det er svært at sige hvad der er sket undervejs, men noget fusk er det.
Klodsen midt på overkarmen er sat i for at bære træstykket.
Det er jo ikke de indvendige døre der bærer etageadskillelserne.
Det fremgår jo osse relativt tydeligt at overliggende beton ikke kan falde ned - overhovedet.
Det er helt nyt for mig, at dørkarmene skulle høre med til husets bærende konstruktion.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis