marstal motor 6 HK type E - motorolie

Jeg skal til at skifte olie på min Marstal motor type E, 6 HK fra 1968, i sumpen og reversgearet I manualen står det skal være SAE 30 . Jeg synes jeg i lav-det-selv har læst at det skal være mineraloliebaseret og ikke de moderne fuldsyntetisk med mange additiver. Jeg har fundet frem til mineraloliebaseret Gudenå olie SAE 30 som anvendes til plæneklippere. Dur det? hvilken olie anvender I og hvor får I fat i den? hanne

hanne

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det skal være 5w-40 mineralsk, Castrol producerer det. Det kan købes hos en underleverandør

Mvh. K.Davidsen

Du skal bruge den her ;-) http://motorolieshoppen.dk/product.asp?product=112

Alternativt kan bruger 20w 50 også fra castroel


Måske man skulle lave et desideret Marstal forum her på Lds he he...

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hov den kan også købes her men den er billigere det andet sted
http://www.castrolshop.dk/shop/frontpage.html (her fåes den dog også i 1 L)

Mvh Anders

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Tak for jeres svar. Min konklusion er at jeg skal købe Castrol Classic XL olie SAE 30 (billigst fra motorolie-webshoppen) Har jeg opfattet det rigtigt? hej hanne

hanne

Det er i hvert fald nummer 1 ;-)

Den er billigst hos motorolie shoppen hvis du skal bruge 5 ltr. hvis du kun skal bruge 1 ltr kan du købe den hos castrolshoppen.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Bare lige en bemærkning selv om tråden er gammel , Marstal motorerne kører bedst på SAE30 , da der jo er tale om en gammel motor konstruktion hvor olien når den afsættes som forbrugt er med til at tætne motoren , så vælg ikke Syntetiske og halv syntetiske olier til din Marstal motor , det ville være at gøre den en dårlig tjeneste selv om det er velment , skift altid olie når båden stilles væk for vinteren , gammel olie udskiller syrer som er tærende og skift olie midt på sæsonnen (til evt nærighylekor så meget koster Sae30 heller ikke i den sjat der bruges)

Et råd fra en gammel ØK maskinmester

Marstal Engine sound = love it 

Hej alle
Et ældre indlæg, men vil blot fortælle vi har oprettet en Facebook gruppe der udelukkende beskæftiger sig med Marstal motorer. Tips og tricks. Køb og salg. Billeder og videoer. Nørder og amatører. Upload din manual og find en hvis du mangler. Hjælp os med at gøre gruppen interessant, spørg eller giv et svar til andre.
Gruppen er lavet for at samle den viden der er om disse gamle dansk producerede motorer.
Gruppen hedder "Marstal motorer"

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis