Gulvvarme - hot or not?

Hej

Vi skal have lagt helt nyt gulv på vores 1. sal og i den forbindelse overvejer vi, om vi skal få lagt gulvvarme. 1. salen består af et soveværelse, stort repos, gæsteværelse samt badeværelse.

Er der nogen, der kan hjælpe med at opstille fordele og ulemper ved at vælge at få gulvvarme? Bliver varmeregningen højere? Er det dyrt at få lagt gulvvarmen ind? Får man et bedre indeklima? Er det en dum idé at have gulvvarme i soveværelset osv...

Jeg håber I kan hjælpe os med nogle fordele og ulemper.

Med venlig hilsen
Nyihus

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu tager jeg mig af nogle af ulemperne.
Hvis du har varme i rummene nedenunder vil temperaturen ved loftet normalt være mindst 20 gr og ofte højere. Derfor vil temperaturen på gulvet ovenover osse være nogenlunde det samme. Særligt hvis der er en trappeforbindelse op til etagen.
Jeg har meget vanskeligt ved at forstå hvorfor nogen overhovewdet lægger gulvvarme ocver et opvarmet boligareal som jeres.
Måske gulvvarme i badeværelset. men ellers et par supleringsradiatore hist og pist.
Jeg har lavet gulvvarme i et badeværelse på første sal, men bruger det aldrig.
Som hpox anfører, har man jo varmen nede fra og gulvet føles ikke koldt. Så nej, jeg vil ikke råde til gulvvarme på første sal.
Spar også på isoleringen under badeværelsesgulvet, hvorved du får endnu mere glæde af varmen nede fra. Ren win win!

Med venlig hilsen
ktm

 

Dejligt, og ingen grimme radiatorer.

Ja, varme nede fra hvis etageadskillelsen er 100 % lukket, ellers vil det være koldt gulv. Der står intet om husets alder. Gamle huse har ikke de stop for luft som nye huse har. De fleste ældre huse er bygget med hovedet under armen. Man levede vel med pisse kolde gulve, og smed bare lidt mere koks på. Sådan har det været her.

MVH

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Det er det eneste rigtige med gulvarme! ingen grimme radiatore, dejlig lunt gulv, du kører med lav fremløbstemp.
og så skal der bare alt det isolering i gulvet du kan for at dæmpe trinlyd i underetagen.
jeg selv er igang med renovering og jeg bygger det op sådan: skumgummi på alle spær så et lag gips, så høvlede bræder med mellemrum til slanger+ varmeplader og så gulvspåndplade og til sidst gulv. du kan eventuelt undvære gulvspåndpladen og lægge gulvet direkte på varmepladerne. så regulere temp hurtigt!
Almindelig mineraluld udlagt i en etageadskillelse har ikke nogen særlig god lydisolerende effekt.

Skal det batte noget skal der enten lægges nogle lag gips imellem bjælkerne, tæt tilskårne, eller nogle flere lag oven på bjælkerne.

Skumgummi på alle spær! Hvordan fungerer det? Skruer og søm må vel gå igennem?
Annonce
der er forskel på ingen isolering og så 200-300mm isolering... og det hjælper altså med at dæmpe!
det skumgummi har samme brede som spær og så 3mm tykke det er før at bryde lyden fra trin fra gulvet ned i underetagen. samme formål er det med det lag gips det er igen for trinlyd.
min kammerat har lavet hele hans overetage med denne opbygning. og det er det bedste jeg nogen sinde har hørt. det duer bare! men det koster lidt i højden... der ryger ca 6cm+trægulv oven på spær
Mange tak for de gode inputs. Det lader til at der er meget forskellige meninger omkring gulvvarme på 1. salen... Vi går stadigvæk og skriver fordele og ulemper ned, så vi er i tænkeboks.
Vores hus er fra 1954, og 1. salen var tidligere ikke benyttet til beboelse, hvorfor der ikke rigtig er isolering mellem etagerne.
Det er nu mere nedkølingen af gulvet nede fra der vil ødelægge virkningen hvis ikke man er omhyggelig.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Alle de søm og skruer du fastgør plader og brædder med - de går jo igennem skumgummiet.
Gipspladen derimod er der noget støjisolation i.

Men er du tilfreds så er det fint med mig.
Skumgummien er vel med til at tage vibrationer - hvis man kunne finde nogle gummistrimler ville det vel være bedre.Gipspladen sender vel bare det meste af trinstøjen videre ned i spærfødderne? Det er vel samme koncept med at have en trindæmpende lag lige under ens parketgulv?

 -------

tilflytter til det midtjyske

--------
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis