sokkel / kuldebro

Hejsa,

Håber der er lidt hjælp at hente Jeg har kastet mig ud i en tilbygning af et indgangsparti i træ, som også skal fungere som bryggers. Jeg satte min lid til den lokale XL byg, og har bestilt alt hjem i samråd med en af deres rådgivere. Men nu står jeg lige med en udfordring! Vi har fået støbt sokkel, og afsluttet med fundeblokke 33/20/50. De mangler pt. at fyldes med beton, og få 5 cm ekstra på toppen til afretning. Men for at sikre mod en kuldebro mellem gulv og sokkel, har jeg sat en kant på indersiden af sundolit på 100mm, som gulvet skal støbes indenfor. Men nu står vi så med en væg, som vil ende ud i 43 cm, og det er lige rigeligt, når vi havde regnet med 200 mm isolering. Kan man støbe udover den inderside sundolitt og lave en isolering i fundablokken? Det havde nok været lidt smartere med en noget smallere fundblok, eller en afslutning i leca.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja, det er noget problematisk når de handelsskoleelever i tømmerhandlen føre sig frem som byggeeksperter.
Hvad siger din man hos XL tiil problemet?
Men bortset fra det så forstår jeg det sådan at du har et fundament på 330 mm + 100 mm, ialt 430 mm bredt. Og din mur, en hulmur er osse 430 mm. Hvilket betyder at indermuren står udelukkende på kantisoleringen.

Hvis det er rigtigt har du simpelthen lavet et for smalt fundament.

Hvis det er rigtigt, skal jeg/vi lige tænke over hvordan den lille sag kan klares. :o)
Hans svar var, at man jo laver mange forskellige konstruktioner!

Planen var at der på fundamentet, kom en rem til at bygge et træskelet i en dybde til 200mm isolering, og så skulle der også lige gipsplader på. Er det så ikke ca. 200 mm for bredt?
Jow, det er alt for bredt.
Men så er det jo nemt nok.
Du fjerner de 2 øverste skifter fundablokke. Og udstøber den nederste del af fundamentet.
Dernæst opmurer du de to øverste skifter med 150 mm brede Lecablokke og sætter en kantisolering indvendig. Så passer pengene.
Blokkene skal mures op i rette højde således at der bliver plads til en fuge mellem underside bundrem og overside Lecablok.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis