Marstal

Hey forum

Jeg er den lykkelige ejer af en Marstal FS1 fra 78´...

Sommerens sejlads har dog givet mig lidt kvaler med maskineriet, og det vil sige at motoren går upåklageligt når den er kold, men når den bliver driftvarm sætter den ud og trækker dårligt. Det skal siges at den skyder ud af kaburatoren når motoren startes i varm tilstand. Jeg har forsøgt mig med forskellige ting og sager.

Men så fik jeg den idé at: Hvis ventilernes spillerum mellem ventilstamme og knastaksel bliver for lille så vil ventilen "hænge" og derved vil motoren miste en del af sin kompression. I grove træk bliver ventilerne jo længere når de påvirkes af varme.

Ganske rigtigt, tolerancen på inds.ventilen var for lille, og den skal selvfølgelig have den rigtige tolerance, men det ser langt fra ud som om at der er nogle justeringsmuligheder. En gammel rotte fortalte mig at topstykke og ventil skal afmonteres og ventilen skal slibes ned så tolerancen bliver større. Det lyder lidt vanvittigt hvis dette er fremgangsmåden!

Er der nogle der har større kendskab til dette, inden jeg splitter det hele ad?!

Fortsat god søndag

Mvh. K.Davidsen

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er desværre fremgangsmåden der er ingen justerrings muligheder.
Ventil spillerums afstanden skal være 0.30mm og 0.25mm

How ever. tjek først tænding efter som den skyder (er det sem el. wipak? - Begge er sat til 15gr statisk foretænding via centrifugakkræft dvs. at tændingstidspunktet skal være præcis i top når du drejer motoren med håndkræft platin afstand 0.40mm). kaburator ville være næste punkt på dagsordnen. Herefter ville jeg tjekke gearet evt. stramme det lidt (som beskrevet i manualen). hvis der stadig er problemer kan du så tage topstykket af og tjekke ventiler og stempelringe (Ringgab skal være 0.30mm).

For yderligere info om magnet samt kaburator tjek - http://www.mysigma.dk/ (nederst til venstre)

Har du mulighed for at måle kompritionen? den skal helst være over 5 meget gerne 6 (4.5 kan dog gå an)

Hvis du skal ha nye ventiler eller stempel ringe købes dette hos als cylinderservice det er præcis de samme som Motorfabrikken i marstal køber men med en 300% besparrelse.

For yderligere spørgsmål og info ring til :
Motor fabrikken marstal: 6253 1219
Dansk motor samling: 86 30 11 66
Manual: http://www.krautwalds.dk/jolle/marstal%20motor.pdf

Ja du kan selv følgelig også søge her på lds. der er et hav af fora om Marstal motor bla. alle mine inlæg he he. Ja el. spørg vidre her;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Tak for dine gode svar..

Det er en Wico tænding der er monteret, der er dog monteret sekundær tændspole på motoren. Så Wico tændingen bestemmer kun tændingstidspunktet.

Gearet fejler intet.

Jeg kan oplyse at udst ventilen har en tolerance på 0.70mm, men det gør vel teoretisk set ikke noget?!

Tak for dit link til værkstedsmanualen, men jeg har den originale til motoren

Mvh. K.Davidsen

nej det har min i hvert fald oga så'n ca. og jeg har god forbrænding og komprition på over 6 efter at have skiftet stempelringe pakninger slepet ventiler osv.

Jeg ville nok alligevel gå tændingen efter fra ende til andet og tjekke om den tænder på det korekte tidspunkt. derefter som sagt tjek din kaburator.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
tjek platiner selv med ekstern tændspole kan de godt fejle (blive brændt) har lavet det samme nummer også på en fs1 marstal platin og kondensator ku ikke holde til at trække en tændspole - en defekt kondensator gir også de samme problemer ....
jeg har smidt magneten ud og i stedet monteret en elektronisk tænding og det virker motoren kører som en drøm starter med det samme og kører time efter time uden så meget som en forkert lyd - det eneste "problem" er at tændspolen bliver lidt rigelig varm

michael

Når alle forsøg går galt - så læs manualen - hvis den ikke er blevet smidt ud????

Ja det er rigtigt flot;-) Så ser jeg absolut ingen grund til at åbne toppen op. Jeg tror stadig/endnu mere at fejlen ligger et sted i tændingssystemet.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Joh, men inds. ventilen har alligevel en tolerance der er for lille

Mvh. K.Davidsen

Arh ok. hvor lille er den da?
Normalt bliver afstanden jo ikke mindre med tiden men tvært imod størrere pga. slid på ventilstangen/knastakslen. så det virker mig derfor lidt underligt at de, hvis det ikke før har været et problem, pludseligt er blevet større.? men det er jo en marstal så alt kan ske

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis