Hey forum
Jeg er den lykkelige ejer af en Marstal FS1 fra 78´...
Sommerens sejlads har dog givet mig lidt kvaler med maskineriet, og det vil sige at motoren går upåklageligt når den er kold, men når den bliver driftvarm sætter den ud og trækker dårligt. Det skal siges at den skyder ud af kaburatoren når motoren startes i varm tilstand. Jeg har forsøgt mig med forskellige ting og sager.
Men så fik jeg den idé at: Hvis ventilernes spillerum mellem ventilstamme og knastaksel bliver for lille så vil ventilen "hænge" og derved vil motoren miste en del af sin kompression. I grove træk bliver ventilerne jo længere når de påvirkes af varme.
Ganske rigtigt, tolerancen på inds.ventilen var for lille, og den skal selvfølgelig have den rigtige tolerance, men det ser langt fra ud som om at der er nogle justeringsmuligheder. En gammel rotte fortalte mig at topstykke og ventil skal afmonteres og ventilen skal slibes ned så tolerancen bliver større. Det lyder lidt vanvittigt hvis dette er fremgangsmåden!
Er der nogle der har større kendskab til dette, inden jeg splitter det hele ad?!
Fortsat god søndag