støbning af betongulv over 2-3 dage ?

Jeg skal i gang med at støbe et garagegulv på ca 4-5 m3 med en 125 liters tvangsblander (for dyrt for mig med pumpevogn) og jeg har indset at jeg nok ikke kan nå at støbe alle 4-5m3 på en dag. Hvordan griber man det an når der skal støbes over 2-3 dage uden at få en "kant" mellem de 2-3 gange beton ??
13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal afgrænse et antal støbefelter med lodretstående brædderr, hvor du så udtøber et hver dag. Betonnrn vil så revne der, men ofte bruger man at skære fugen op med en 3-4 mm tyk diamantskive på en rundsav eller lign. Og fuge efterfølgende.

Det er ikke kun blandemaskinen der sætter begrænsninger. Osse trillebørens størrelse, udlægning og vibrering samt glitning af betonnen er ganske krævende.
Så hvis du ikke er i træning så start småt.
Det lyder som en god ide - det er ca. 50kvm i alt - tænker på at lave et kryds med hver 12,5kvm i hver - men lige et spørgsmål - lader man brædderne sidder i felterne og støber videre eller tager man dem op hver gang et nyt felt skal støbes. Det at bruge diamantklingen er det til at skære "kanter" af med ? Hilsen Amatøren
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Brædderne skal væk før du støber videre.
Og husk endeligt at sætte brædderne fast på en måde at de kan fjernes igen. Altså således at de ikke bliver klemt fast mod armeringen. Hvis du fjerner brættet efter et par timer eller 3 "gror det ikke fast" Og du må ikke bruge X-finer, det skal være sådan at brættet kan slås i stykker hvis det alligevel skulle ssætte sig fast.
Når du støber beton mod beton vil der opstå et støbeskel. Som ikke er vandtæt og den underlggende armering ligger principielt ubeskyttet. Derfor skærer man ofte en 3-5 mm bred og 15-20 mm dyb fuge som fyldes op med passende fugemasse.
Særligt i gulve som er udsat for fugt. Og så ser det jo osse lidt proff. ud

OBS. det med de lodretstående brædder kan måske misforstås. Brættet skal lægge vandret og du skærer hakker i brættet så det kan trykkes ned mod isoleringslaget eller hvad det nu er. Samtidig skal det passe i højden så du kan bruge det når du afretter gulvet. Brættet er nærmest en slags kam hvor armeringen så er håret. Og det må ikke passe stramt nogen steder. Det skal fastholdes og være nemt at fjerne.
Mange tak for info - det vil jeg benytte mig af - blot et enkelt spørgsmål til - jeg har efter endt støbning tænkt mig at epoxymale gulvet ala som på et værksted så olie og andet nemt kan fjernes skulle en bil smide lidt på gulvet. Er fugerne her et problem og skal man male først og derefter lave fugerne med passende fugemasse ?
hej
Så må du granske lidt i hvad producenten af epoxymalingen forlanger i betonstyrke,restfugt o.s.v. De har nok også en løsning på din fuger.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Man kan sagtens bland 4-5 m3 på en dag, det har undertegnet da klaret flere gange...

Kræver man går tidligt igang også kører til man er færdig, ikke holder pauser hver anden time og at maskinen kører næste blanding når den anden køres ind, lægges ud, glittes osv.. så kan det altså godt lade sig gøre, men er selvfølgelig hårdt arbejde.

En større blander og en minilæsser til at fylde blanderen ville lette arbejdet en del...
hej
få fat i en bonde i nabolaget,lån et traktor og gummivogn, kør ud til den nærmeste grusgrav og få læsset støbe mix på forenden af vognen. Kør skidtet i stilling hvor det er smartest, læs cementen op på ladet,og fyld en 90 l balje op med vand. Blanderen skal stå for enden af gummivognen på jorden. Så er det bare igang. En mand blander, en mand kører ind, og mindst en lægger gulvet ud.
mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Nu skal i bare ikke lokke Søren ud i noget snavs.
For en uøvet kan 1,5 m3 være alt rigeligt på førstedagen.
Det er bedre at få en succes på førstedagen og aflutte atbejdet kl 16.00.
End at bryde grædende sammen kl 22.30 når der stadig mangler 1 m3 at udstøbe.
For en ægte GDS-er er det ikke tiden, men kvaliteten der tæller. Har jeg ret i?
hej
Ja du har ret, beskrev bare hvad man kunne gøre hvis : " det var til arbejdet vante folk ", som det er beskrevet i de gamle SA´ere.
mvh snedkeren.

rent personligt ville jeg i dag ikke bøvle med at blande selv, men ringe og bestille betonen. Det gir det bedste resultat, tro mig, jeg ved hvad jeg taler om.

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Men er det ikke lige før at man kan blande betonen selv til omkring ½ af prisen ift. at få den leveret? 

Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også