Nemid DK og NU

Nu har jeg også fået nedid.. ??
Der er to sider
Nemid.dk og Nemid.nu

De siger i radioen at nu er den rigtige.. men man kan se breve fra det offentlige på nemid.dk
Dårligt kodet side der har været i aviserne nogle gange.. især fordi man SKAL huske at logge af og lukke browseren ellers kan næste bruger af computeren logge ind uden pass.. alt det forstår jeg.. men jeg får denne besked når jeg logger ind på nemid.dk ???

Webstedets identifikation kunne ikke bekræftes
Du har bedt Firefox om at oprette en
sikker forbindelse til www.nemid.dk, men vi kan ikke bekræfte at denne forbindelse er sikker.
Normalt, når du opretter en sikker forbindelse, vil webstedet
identificere sig med gyldig identifikation for at bekræfte at du forbinder til det rigtige
sted. Dette websteds identifikation kan dog ikke bekræftes.

Hvad skal jeg gøre?

Hvis du uden problemer plejer at kunne oprette
forbindelse til dette websted, kan denne fejl betyde at nogen forsøger at give sig ud for
at være dette websted, og du bør ikke


Det er da rimeligt amatøragtigt at deres sikkercertifikat ikke passer??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

20 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Som jeg har forstået det, er NemID.dk en svindelside, nogle entrprenante lykkeriddere har oprettet.
NemIDfjolserne, udviste ikke rettidig omhu, og sikrede sig NemID.dk, men måtte lade sig nøje med NemID.nu.
Fantastisk så dilletantisk sådanne "eksperter" kan tumle rundt, og dem skal vi stole på.

Et i øvrigt forbistret besværligt system, som jeg just har fået at vide, at man ikke kan slippe udenom.

Med venlig hilsen
ktm

 

Problemet er jo at på nemid.nu kan man ikke andet end oprette og bestille sin nemid - på nemid.dk kan man se breve fra sin kommune, forsikring, pension osv.??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Historien om NemId er kun kommet med de første kapitler. Der kommer sikkert endnu flere ...

Men sådan for lige at kaste lidt mere klarhed over NemId med 'dk' og 'nu' i URL'en, så prøv at læs lidt her:
https://www.nemid.nu/om_nemid/aktue...id_dk.html

Og så det sikkerhedsmæssige: Prøv at væn jer til - når i skal ind på en hjemmeside, der SKAL være sikker - at kigge op i adresselinjen. En sikker hjemmeside består i linjen af 'https' efterfulgt af www... Det er s'et der viser, at siden er krypteret. Altså så sikker man nu kan gøre det, at login mellem dig og webstedet er krypteret.

Læs mere om https her:
http://www.ktj-media.dk/faq/fagord/http/

Det var lidt om sikkerhed, så sikker det nu kan gøres på nettet. Det er stadig en god idé med noget skepsis, når man bevæger sig rundt på nettet. Men man skal heller ikke være bange for at bruge dette pragtfulde internet. Har jeg ikke ret :-)


Svend Erik

Bygningssnedker

Jeg er dælme glad for jeg hverken er hoppet med på OpenID/NemID/Digitale Signatur vognen


Det er nu meget rart man har hjerne nok til at huske sit eget password (som man self skifter een gang om md)


Sikkerhed er en DYD, og jeg nægter at smide min sikkerhed i hænderne på andre, og det burde flere tage at gøre..


NemID sikkerheden er jo allerede brudt ? Så sent som den 14 Sep 2010 kunne det oplyses at sikkerheden på deres EGEN hjemmeside var brudt... Når man ikke engang kan holde en hjemmeside sikker hvordan pokker skulle de så kunne med andet


Svend Erik : Den bedste antivirus man kan få er sig selv og omtanke, fx som har jeg en bestemt konto til alle netindkøb, skulle der ske noget ja så får folk kun de småøre der evt kan stå på den konto, der er så mange ting man skal tænke på, men alle smider deres "sikkerhed" i dumme programmer som de kaster jesus mange penge efter....


Og så ved Hr Og Fru Danmark desværre ikke bedere, og de lære det ikke før hele deres billedegalleri og kontaktliste er revet væk af et botnet fra negerland...


Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Ideen bag nemid er nu god nok.
Jyske Bank har haft det samme system i mange år og det er næsten umuligt at misbruge ens bankkonto.
I jyske Bank, som nemid har kopieret, skal man have 4 ting for at komme ind..
Brugernavn som kan være cpr nummer.
nøglekort med x antal nøgler på, hvor alle nøgler kun kan bruges en gang.
Det korrekte navn (kode) på nøglekortet.
personligt password.

har du ikke det kan du ikke komme ind.. Et navn og et password er meget lettere at haxe.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Så længe der er et "EKSTERNT" kort man først giver en pinkode og derefter tal for at oprette en kode til sin netbank så JA... så er der sikkerhed

De folk der tror de kan have et cert på deres computer som std ligger i root af ens brugermappe og som kun skal skrive en "privat" kode når de logger ind, de bør tage cellerne ud igen og ryste posen...

En sniffer på en computer, så ville jeg kunne sidde på den anden side og følge ALT der sker på den "ramte" maskine, se alle koder, hver gang brugeren skriver sin kode og ser ***** så ville jeg på min side se "cleartext" altså den rigtige kode...



Derfor ville det heller ikke hjælpe en hatfis med NemID eller andet, det er et certifikat som kan decrypteres til cleartext uden det største bøvl....


Activecard (som det hedder i dansk tale) og EGEN kode som skiftes hele tiden samt en smule omtanke er vejen frem, antivirus er slet ikke nødvendigt hvis man tænker en smule


Man åbner ikke mails fra ullabullaland som er modtaget kl 04:33 fra [email protected]

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Du skal bruge en unik kode fra dit nemid kort.. når du har brugt den kode kan den ikke bruges igen.. og når alle koder på kortet er brugt skulle du gerne have modtaget et nyt kodekort..
Dvs en keyliogger vil kunne se dit brugernavn og dit "hemmelige" passord men han vil aldrig kunne se hvilke 6 ciffer nøgle du skal bruge fra dit nøglekort.. selv når han kan se du skal bruge f.eks. nøgle 3241 fra kort xxxxx kan han ikke se de 6 ciffer uden at have nøglekortet rent fysisk.
I jyske bank skal man bruge en ny nøgle ved hver eneste transaktion. det samme med nemid..


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Alt det med kort mm. er gammeldags, Det der virker er en elektronisk nøgle der giver den rigtige kode lige på det tidspunkt du skal bruge den. I 06 havde jeg en sådan til min lønkonto i singapore, men i danmark er vi kun nået til stentavler med runer

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Jeg må sige det er ikke blevet lettere med nem ID ,nu skal man også have et nummerkort på sig.
Hvad var der ivejen med Digital Signatur?. Det kan være svært at huske alle koder ,nogle skal være med stort og småt ,nogen med tal andre er optaget hvorpå at man kan sætte 1-2-3-eller 4foran eller bagved.
Det kan godt være der er nogen der er forlovet med en bogtrykker. Venligst forvirret og besværligt

Rudi

Skrevet af FWM på 27 sep 2010 00:41
Alt det med kort mm. er gammeldags, Det der virker er en elektronisk nøgle der giver den rigtige kode lige på det tidspunkt du skal bruge den. I 06 havde jeg en sådan til min lønkonto i singapore, men i danmark er vi kun nået til stentavler med runer


Det lyder som et "Activecard", som Danske Bank bruger.
Men som efterhånden skal afløses af NemID.
Der er yderligere 10 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis