Er det starteren eller tændingslåsen?

Hejsa

Jeg har en Toyota Corolla fra 95, som har fået svært ved at starte.

Den har perioder, hvor vi kan dreje nøglen og det eneste vi kan høre er et lille klik (måske fra et relæ - aner det ikke??)
Vi kan så være heldige at dreje nøglen meget langsomt rundt, og starteren hoster lige en enkelt eller 2 gange.
Andre gange kan vi starte uden problemer.

Jeg har lige fået ny nøgle - men dette har ikke afhjulpet problemet (eller gjort det værre).

Men hvad er mest sandsynligt - er det starteren der er ved at gå eller tændingslåsen der er slidt?

 

Christian

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lille klik du kan høre er fra dit start relæ, udskift dette og problemet er løst en gang for alle.

V.h.  Håndværkeren
Men inden du gør sådan noget så få skiftet relæet, for virker det ikke, kan du smække alle de nye slæbesko i du gider !

Som Torben Fugl så rigtig skriver, er det to kobbervinkler i startrelæet, som  giver de problemer. (dog ikke selve startmotoren, men i startrelæet, som er sammenbygget med starteren, der hvor det tykke kabel, fra bateriet, er skruet fast)

Mener et sæt nye koster ca 100 + moms hos Toyota.

Så håndværker, det er startrelæet der tales om.

Det kan også være bundstykket i din tændingslås, men hvis det klikker ude ved starteren, er det der det er galt.

Husk at afmontere den en bateri kabelsko inden du begynder at afmontere starteren

mvh jens

Hej Speedi
Hvis nu det skal gøres HELT rigtigt, skal du udskifte de 2 kontaktstykker som de andre beskriver i indlægene - MEN  selve kontaktdelen inde i relæet er som regel lige så slidt som de 2 andre kontakler - den sidder som en rund skive på den bevægelige del af relæet som kan trækkes ud når du skruer de 3 skruer i dækslet ud (som regel 5m.m. små bolte)
Hvis der er grater eller store brændemærker i den del, eller den er helt tyndslidt, så skift den også - de nye dele kan du sikkert købe hos Toyota eller hos en Autoelektrikker (sikkert billigere end Toyota) Hvis du gør dig selv den tjeneste, undgår du at skulle afmontere starteren en gang til om kort tid !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Hej Polobjørn

Det lyder til at være en ide, at starte med at skille skidtet ad, for at se hvor meget der skal skiftes.
Men takker for tippet

/Speedi

 

Christian

Det er sikkert kullene der skal fornyes samtidig
Min erfaring med Toyota startere, er at det kun er den ene kobbervinkel, som er brændt op, så en oppudsning af den runde skive er nok.
Men skulle den runde skive være brændt op, skal den naturligvis udskiftes.

mvh jens
Og hvis det hellere ikke hjælper, kan du checke om motoren få ordentlig stelforbindelse. Jeg har set en ordentlig gnist ved stelforbindelsen på karosseriet ved en "deffekt" starter.

Mvh Adam
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis