solex karburator

Er gået i stå med min Solex karburator type. 26VBN2. Kan nogen guide mig videre. Det startede med at motor ikke kunne stilles i tomgang (gik i stå når gashåndtag blev sat i tomgangsposition) Har nu renset den for slam og blæst den igennem 2 gange og skiftet pakning. Men den kan stadig ikke holde en tomgang. Når omdrejninger stilles på det laveste der er muligt uden motor standser er omdrejninger noget ustabile. Ingen særlig forandring når jeg stiller på tomgangsskrue og blandingsskrue. VH HP

venlig hilsen

Henning Peter
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Nu skriver du ikke noget om hvilken motor du har, men er det en totakter, så skal den gå ujævnt i tomgang. Jeg tror dog at det ikke er din karbonade det er galt med, men din tændning der enten står forkert eller hvis der er høj og lav indstilling på den som du skal stille manuelt, så skal den ned på lav når den skal kører længere tid i tomgang. Nogen gange kan det være spolen tændkablet eller tændrøret der skal udskiftes.

V.h.  Håndværkeren
Har du haft dyserne ude og stukket allerør/ gange ud, med f.eks.et hår fra en kost.
Pil den af og få den ind ved et bord og gå den meget omhyggeligt igennem. Det plejer at være lort et eller andet sted, der præsterer det kval.
Det er vel ikke fordi den flyder over pga. en syg svømmerventil?

Med venlig hilsen
ktm

 

Tror heller ik det er din kaburator den er galt med men hvis det er så er her et link:

http://www.mysigma.dk/ (nederst i venstre hjørne - solex)

Din blandingsskrue har nok ikke den vilde efekt (skal som regl drejes halvanden omgang) men tomgangsskruen burde give mærkbart højere omdrejning i tomgang.

Tjek også om der ellers er korekt benzintilførsel til kaburatoren.

Går ud fra at det enten er en marstal eller en kosør?
har du tjekket tændingen.?

er det magnet? i så fald kan du få den renset. (men tjek selvfølgelig først om der er korekt gnist i tændrør og prøv evt med andet tændrør)

Det kan også være tegn på for meget modstand eks. hvis motoren ikke er ligned ordentligt op? (bliver motor/stævnrør varmt?)

Der er mange andre muligheder men det kræver lidt flere detaljer om motoren evt video.? ;-)

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Tak jeres indlæg. Min motor er en Marstal FSR-1 7,5 hk 4 takt med Dyna-start. Jeg skiftede også til nyt tændrør og da karburator var skilt ad sørget for at svømmer kunne bevæge sig frit, har skyllet/renset alt med rensebenzin men har dog ikke prøvet det med et børstehår, troede ikke man måtte stikke noget ind i de små kanaler. Platiner så ikke sodet ud. Det med indstilling af tænding må jeg vist skaffe hjælp til. har ingen erfaring.

venlig hilsen

Henning Peter
Foresten... ja min motor bliver varm - men bliver motorer ikke det til trods for køling?
VH. HP

venlig hilsen

Henning Peter
Annonce
Jo din motor må gerne blive varm, men aldrig varmere end du kan lægge hånden på toppen af den medens den kører. Tændningen stilles foran på din magnet hvis den kan stilles er der et lille håndtag der kan skydes fra side til side. Men det er nok mest på totakts motorer.
Det er højest sansynligt en sem eller en wipac magnet tænding. her er en manual til den der bla. beskriver platinafstand osv.


http://www.mysigma.dk/ (nederst i venstre hjørne under magnet)

Han siger hos mrstal at hvis malingen ikke brænder så er motoren ikke for varm hø hø.... aj men den skal ca være lidt mere end håndvarm men ikke så du brænder nallerne.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Hvis motoren er søvandskølet, må temperaturen ikke komme ret meget over 50 gr.
Hvis den derimod er ferskvandskølet, må den gerne blive varmere.

mvh jens
korrekt 50-60 grader må den blive, topstykket bliver lidt mere end håndvarmt dvs du kan røre det uden at brænde dig men du kan ikke holde hånden der længe.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -
Det som du Anders skriver med varmen passer fint. Jeg kan holde hånden der men ikke i lang tid. Mysigma er en rigtig god side og med billed der næsten ligner min karburator. Når jeg har skilt karburatoren ad ser jeg 2 skruer. Hvor den ene ifl. tegning er strålespid. Den anden skrue sidder lige ved siden af og er lidt større. Læst et sted i dette forum at strålespids kan skrues ud og ligges i eddikesyre men er meget i tvivl om jeg må "pille" ved den anden skrue som jeg tror hedder "hovdestrålerør". På mysigmas tegning over Solex 26NV (min er 26VBN2) er vist skrue Y (indstillelig strålespids) der er omtalt ifm. indstilling af karburatoren. På min er denne skrue med et lille filter og der er 3 hulle i. Men når jeg løsner på den løber der benzin ud - altså ikke særlig indstillelig.

venlig hilsen

Henning Peter
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også