Gør det selv højbed

Vi har planer om at bygge et højbed, men er lidt i tvivl om hvordan vi skal gribe det an.

Drømmer om både lidt køkkenhave og et højbed til blomster. Problemet er bare at jeg ikke er særligt gør det selv minded, så hvis der er nogen som har erfaring, eller gode råd til opbygning vil jeg blive glad.

God weekend til hele gør det selv folket!
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder spændende, - jeg har selv brugt nogle stålrør til opbygning som jeg har købt i mit lokale byggemarked. Mellem rørerne skal du opbygge med træplanker. Det er hammer nemt, du skal bare kunne bore og skrue. Det er et firma der hedder plus der laver dem, har lige tjekket deres hjemmeside, og set at de nu også har lavet en video på hvordan man gør:

http://www.plus.dk/page/hoejbede-104/ (nederst på siden)
Jeg har bygget nogle 1x2 m. 60 cm. høje.

De er lavet af 1 m. lange robiniepæle, kvarte 12-14 cm i hjørnerne og halve 10-12 midt på langsiden, siderne er af trykmprægnerede terrassebrædder, det er bedre at bruge robiniebrædder, men de er ret dyre, lærk holder dårligt i jordkontakt..

Jeg lagde brædderne til langsiderne ud på terrassen og beklædte dem med roekuleplast på den side der skal indad, derefter skruede jeg pælene fast og skruede endebrædderne på.

Gravede huller til pælene og satte dem på plads.

Plastbeklædningen forhindrer imprægnering i at sive ud i jorden og gør at brædderne tørrer hurtigere.
Det er da noget fejlagtigt at skrive at lærk ikke holder i jordkontakt.... Undersøgelser viser at en lærk af god kvalitet kan holde op mod 15 år i jordkontakt (robinie.dk) og robinie noget længere men prisen er også en anden.... Trykimpræneret træ og plast i højbede til mad er ikke at foretrække da der kan være stoffer i imprænering og og talater og pvc i plasten....

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Lærk findes i mange kvaliteter, de billige typer holder ikke mere end 4-5 år, men sibirsk holder erfaringsmæssigt 10-12 år.

Robinie skulle holde ca. 35 år
Annonce
Jeg har lavet mange højbede i lærketræ i tidens løb. De ældste er nu 18 år og holder stadig godt. Køb lærkebrædder i 25 mm tykkelse og skru dem på 6 x 6 stolper i hjørnerne. Stolperne skal kunne nå 50 cm i jorden. Jeg laver højbedene, så de er ca. 40 cm over jorden og med en maxbredde på 1 m. Så kan man nemt luge fra begge sider. Sørg derefter for en god jordblanding, så kan du se frem til intensiv urtedyrkning mange år frem i tiden.

Vøni

Har du behandlet træet med noget eller bare ladet stå til....? Er de forret indvendigt med noget ...?

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

Træet er ikke behandlet med noget. Man kunne evt. smøre træet over med linolie, men jeg synes ikke man bør bruge noget, når vi taler om at dyrke grøntsager.

Vøni

Det lyder fedt.... Var nemli gået lidt fra træ da jeg ikke syntes det lød som det holdt sig pænt i mere end 3-4 år...

Laver alt i smede arbejde og simple drejeopgaver.

For lige at genoplive denne tråd -

Jeg står også og skal bygge højbede som skal bruges til grøntsager.

To spørgsmål:

- Gør det mon noget at stolperne er lavet af trykimprægneret træ? Hvis det ikke kan anbefales at bruge trykimp. stolper, hvad er så den bedst måde at behandle stolper, så det holder en rum tid?

- Jeg vil lave et højbed som er langt (Næsten 5 meter) og vil derfor sætte flere stolperne på langsiderne - er en stolpe for hver meter ikke passende, hvis de når mkring 40-50 cm ned (højbedet skal være ca 35-40 cm højt).

På forhånd tak!

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis