mystisk opbygning af tagpap tag ? med billeder..

Se billederne nedenfor;

1. Jeg skal have et nyt tagpap tag på min garage og er lige begyndt nedrivningen af det gamle, jeg syntes det er lavet lidt sjovt med at man har en spær dimension på 60x130 mm og så er der på-lasket noget krydsfiner for at gøre plads til 50mm isolering.. kunne isoleringen ikke lige så godt sidde oppe imellem spærene? der er vel udluftning nok når spærene er 13cm høje og der oveni er lægter ovenpå dem? (det ville nemlig være super at vinde de par cm ekstra i lofthøjden ved at fjerne sænkningen af loftet!) 

2. Den næste ting der undrer mig lidt er at der er så mange lægter, de sidder jo overalt deroppe.. var det normalt at gøre sådan i 70erne? jeg har tænkt mig at der skal en del færre lægter op, og så lave det med 15mm tagfiner plader som jeg er blevet anbefalet i en anden tråd herinde..

3. Et af spærene er lavet af hvad der ligner tyk krydsfiner der er slået samen og måler 80x170 cm.. er det overhovedet noget man kan anvend som spær?

2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jo du kunne da godt trække isoleringen helt op under taget, men hvad hjælper det. Du vil så istedet gå og slå skallen mod bjælkerne. Det var nok bedre om du lagde mere isolering der op.
Den bjælke der er limet sammen af krydsfiner er den stærkeste af alle de bjælker du har siddende, den vil kunne tage et tryk der er mindst 3 gange større end dine almindelige bjælker.

V.h.  Håndværkeren

Hej håndværkeren, jeg troede i første omgang at jeg måske kunne slippe afsted med at fjerne det på-slåede krydsfiner fra bjælkerne, og derved vinde lidt lofthøjde.. men det er altså en bærende del af spærkonstruktionen? hvor man har lavet en slags sandwich konstruktion ved at slå et 40x170 mm krydsfiner lag på en 60x130 træ bjælke..
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis