Jord på varmepumpen - er det vigtigt?

Hejsa. Jeg er ved at installere en varmepumpe fra Andes (Luft-luft). I manualen står der rigtig mange gange at det er vigtigt at der er en rigtig jordforbindelse, men det har jeg ikke i mit hus. Det er yderligere lidt sært at det så kun er et tobenet stik der sidder på ledningen til varmepumpen, men det ville jeg kunne skifte. 1) Mit spørgsmål er om jeg skal have en elmand ud og lave noget jord på min tavle, og evt trække en ledning over loftet hen til varmepumpen? 2) Hvordan finder jeg ud af om den kontakt jeg vil slutte den til kan trække så meget strøm? Med venlig hilsen Lasse
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Få fat i en fagmand - det er derfor de tager en lang uddanelse!
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
og: Korrekt installation og indkøring af et varmepumpeanlæg er meget vigtigt:

Du må ikke selv færdigmontere og opstarte varmepumpen. Umiddelbart er det i jo lige til, men de fleste tænker ikke over at anlægtrykket kan være op til 40 bar! Dette skal udføres af en certificeret godkendt montør, idet han har det korrekte værktøj. Samtidig giver det dig en sikkerhed på rørsystemets tæthed i samlingspunkterne.

http://www.varmepumper.nu/installation_af_varmepumpe.html
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Kort svar - Ja der skal jord på..

Langt svar - Ja og det allerbedste ville være at den får sin egen sikringsgruppe, alt efter hvor meget den bruger naturligvis. Men hvis den bare er på 1000w så går det galt når konen tænder brødristeren på samme gruppe - eller andet med stor effekt..

 Skal det gøres ordentlig - skal du gøre det selv

 Lidt om mig her

Så vil jeg tillade mig at være lidt på tværs...

Kort svar - Nej, der skal ikke jord på hvis du har en HFI- eller HPFI afbryder.

Hvad opdelingen af din installation angår så er det umuligt at sige uden at vide hvordan den er strikket sammen og hvor mange watt din pumpe bruger.
Steinaa:Min hfi afbryder virker ikke på alle grupper, så den kan jeg vidst ikke stole nok på. Kan man få lavet en ekstra gruppe på en gammel tavle (den er nok fra 1961)? Er en jordforbindelse noget man barre lige laver. Jeg trækker gerne kabler etc. Hvad skal jeg regne med en autoriseret vil have for det? Med venlig hilsen Lasse
Annonce
Hvis ikke der er fejlstrømsafbryder på alle grupper har du som udgangspunkt både en ulovlig og en potentielt livsfarlig installation. Sørg for at få sat en HPFI-afbryder op hurtigst muligt... så er der også den sidegevinst at den ikke kobler fra i tordenvejr.

Selve jordforbindelsen er som navnet antyder blot en forbindelse til noget jord - typisk et rustfrit spyd der bankes i jorden og tilsluttes hvor det virker fornuftigt. Det kræver dog måleudstyr af en lidt anden karakter end hvad byggemarkederne tilbyder at kontrollere om forbindelsen rent faktisk er virksom.

Du kan altid lave ekstra grupper. Spørgsmålet er blot hvordan det skal bygges sammen - men det kræver igen en beskrivelse / billede af tavlen før det er muligt at byde ind med.

Men få sat HPFI-afbryderen op som det første! Så er der ikke længere krav til jordspyddet og ham der skal lave HPFI-en kan formentlig i samme ombæring komme med en god pris på at få lavet en særskilt installation til pumpen.

Nu må jeg lige pointere. 

I et eksisteren byggeri er der ikke krav om jord, men bygger du nyt hus, eller bygger om, blot du hovedrenovere et rum, SKAL der etableres jord forbindelse, da den nemlig sikre at et Hpfi fungere ordenligt, med hensyn til torden, er du ikke garanteret at det ikke slår fra, du mindsker risikoen da p’et står for pulserende, men det er med hensyn til udstyr på installationen. 

Med jord på en varmepumpe, hvis den skal have mere end 1 fase, er det meget vigtigt med en virksom jordforbindelse. 

8 år efter...

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.

Du skal også have en seperat elmåler på din varmepumpe, så det kan aflæses hvad netop den bruger, men som skrevet ovenfor få fat i en elinstallatør og en VVS'er der kan indregulere din varmepumpe.

Jeg har set alt for mange varmepumpeanlæg, hvor strømforbruget var alt for højt.

Dekra:  Velkommen på LDS

Som andre har bemærket er det en ældre tråd, det gør så ikke så meget. Men du kommer ikke med helt korrekt svar. 

Det er kun eksisterede bygninger fra før 1975 hvor der ikke er krav om jordforbindelse af lysinstalationen. Der var dengang stadig krav til jordforbindelse af visse brugsgenstande f.eks. elkomfur og vaskemaskine. 

Det er ikke korrekt at man skal lave jordforbindelse når man renoverer et rum. Der må i disse huse laves " et par" stikkontakter ekstra uden at det ændrer på status. 

Der er ikke forskel på disse regler om en brugsgenstand er en eller flerfaset. 



Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis