Hvad menes der med vandret polarisation

Hej

Hvad menes der med vandret polarisation i forbindelse med digital antenne?
Synes ikke jeg kan google det, så jeg forstå det ihvertfald

/P
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at tænke på en persienne. Hvis lamellerne går vandret kan kun en bølge der bevæger sig vandret slippe helt igennem, mens en bølge der bevæger sig op og ned vil blive stoppet, eller kun dele af den vil komme igennem. Omvendt naturligvis hvis lamellerne i persiennen går lodret.

Ved at anvende forskellig polarisering (lodret eller vandret) kan man bruge frekvenser, der er tættere på hinanden uden at signalerne påvirker hinanden. Alle digitale/UHF antenner (antennejakob vil sikkert give dig en længere forklaring om at der ikke findes digitale antenner) kan modtage uanset polariseringen fra senderen, da det alene er et spørgsmål om hvordan man vender modtageantennen.

Er du i tvivl om polariseringen på din antenne så monterer du bare antennen med retning mod senderen, hvis muligt (på en af de flade "digitale antenner" med forsiden rettet mod senderen) og forbinder til fjernsynet. Du laver en kanalsøgning. Herefter ser du signalstyrken på de kanaler den har fundet. Så roterer du antennen 90 grader og ser om signalstyrken har ændret sig. Du vælger naturligvis at vende antennen på den måde, der giver bedst signalstyrke. 



Det er hvis polariseringen er beskrevet i et cirkulære..

Bestod jeg??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak (og så digital modtagelse da :-) )

Min polarisation er vandret (Tommerup). Det betyder så antennen skal være vandret (det er en af disse flade "digitale antenner" nærmest kasseformet)

/P
Lige et tillæg.. Er alle signaler fra samme mast i samme retning. ?? forstået på den måde - kan TV2 være det ene og DR det andet??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Skrevet af grandoldman på 08 sep 2010 11:10
Lige et tillæg.. Er alle signaler fra samme mast i samme retning. ?? forstået på den måde - kan TV2 være det ene og DR det andet??

Nej ikke nødvendigvis.
I master sidder der typisk mange forskellige tjenester der har deres egne antenner..
radiokæde links, mobil tale og data, falck, politi, tetra, oma.
Det eneste sted jeg kender til hvor man bruger selve masten som sender antenne er i Kalundborg. her bruger man hele masten til at sende mellembølge med.

Idag bliver samtlige digitale kanaler fra MUX-1 til MUX-5 sendt fra samme antenne alle de steder jeg lige kan komme på. Så de er polariseret ens.

Jacob
Skrevet af Jacob Antenne på 07 sep 2010 23:22

Lars:
tager du så ikke også og forklarer cirkulær polarisering ?

Hvis jeg skal vælge mellem GOM og Wikipedias forklaring så vælger jeg GOM
Skrevet af Jacob Antenne på 08 sep 2010 17:17

Nej ikke nødvendigvis.
I master sidder der typisk mange forskellige tjenester der har deres egne antenner..
radiokæde links, mobil tale og data, falck, politi, tetra, oma.
Det eneste sted jeg kender til hvor man bruger selve masten som sender antenne er i Kalundborg. her bruger man hele masten til at sende mellembølge med.

Idag bliver samtlige digitale kanaler fra MUX-1 til MUX-5 sendt fra samme antenne alle de steder jeg lige kan komme på. Så de er polariseret ens.
Tak.. jeg syntes dog at DR HD er det ene og resten det andet?? men det er nok fordi der er mere "info" i DR HD


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis