El opvarmning i hus/rum

hej.

Jeg sidder og er i gang med en matematik rapport på H1. Jeg skal i rapporten arbejde omkring el opvarmning i et sommerhus (El radiatorer). Jeg er kommet til et punkt hvor jeg skal finde ud af hvor meget energi jeg skal bruge for at kommer op på en temperatur på 25 grader celcius i huset/rummene (eller en anden temperatur for den sags skyld).

da jeg lige har haft om vandvarmere og 3-faset koblinger, så har jeg i den forbindelse også lært at beregner en vandvarmer, hvor man blandt andet skal annvende følgende formel: Q= M x C x T (så finder man et resultat i Joule pr. sekundt.) for at finde hvor stor en effekt den skal være på for at kunne opvarme en vis mængde vand.

Men den formel kan jeg ikke rigtig bruge ved opvarmning af luft. (?)

Jeg kunne godt tænke mig og høre om der er nogle kloge hoveder, som ved hvordan man kan beregne en nødvendig energi til opvarmning af rummene ved en vis start temperatur, så man kommer op på de 25 grader celsius. evt. formler?

Forstår hvor jeg vel hen?

På forhånd tak

hilsen Benjamin
2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har ikke selv nærlæst den, men prøv at se om der er noget du kan bruge i denne PDF http://efagbog.dk/pt/hft-0903.pdf
du skal bruge en varmetabs beregnings program men kan ikke huske hvilket program jeg brugte da jeg lav det
men en tommelfinger regel er 80-100 watt pr kvm
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis