Fortynde lak, med hvad?

Hej
Det er Hempel Varnish Classic.
De anbefaler selvfølgelig et af deres egne produkter.
Men kan der bruges alm. terpentin?

9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Til lakker bruges Fortynder og ikke terpentin, Fernis bruges der Terpentin til.

V.h.  Håndværkeren
Til den lak , du vil bruge, er det terpentin, du skal bruge, selv bruger jeg den  vegetabilske, den lugter helt skønt. Det gælder iøvrigt så godt som alle 1 komponente typer. Også maling.
Bare til orientering, så dur lakken ikke på teaktræ. Så skal der bruges Tonkinlak eller Epifanes.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej lynæs,
ja jeg fandt ogås frem til at det skulle være terpentin.
men tak for svar begge.
Bruges der terpentin i lak er den længere om at tørre end når der bruges fortynder.
hej
Det så godt at vide hvis man arbejder under pres;-)
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
det er ikke godt og meget af glansen ( holdbarheden ) forsvinder.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Ofte er de specialfortynnere man kan købe, lidt bedre end terpentin, både hvad glans og tørre tid angår.
Dog kender jeg ikke den specefikke lak, med dens tilhørende "fortynner"

Nu er det jo slet ikke sikkert, at lak og celuosefortynner bryder sig om hver andre.

Jeg har til forskellige opgaver, ofte andvendt xylol. Det er ikke så skrap, som celuosefortynneren, men hurtigere end Terpentinen.

Hvis man skal forsøge sig, med andre typer "fortynnere" bør man altid lave en lille prøve.

mvh jens
Når jeg bruger maling og lak der skal fortyndes bruger jeg ALTID den der anbefales af pågældende leverandør.

Den ved man er fremstillet til netop dette produkt og derfor må antages at være det mest hensigtsmæssige at bruge.

Hej - det er klart, at Hempels gerne vil sælge deres forskellige fortyndere. Men et eller andet sted står der på deres produktsider at man kan bruge almindelige "handelsvarer" . Tror det var på deres tyske sider jeg læste det. Imidlertid kan man ud fra deres data- og sikkerhedsblade se, hvilke stoffer de forskellige fortyndere består af. F. Eks. Er fortynder nr. 811' som tidligere hed 823 faktisk 90% mineralsk terpentin. Så vidt jeg husker, er andre fortyndere xylol. Så læs data- og sikkerhedsbladene.
Jeg bor landligt og det er ikke bare af nærighed, men også på grund af en længere køretur jeg har læst mig til at bruge alternative fortyndere. Hempels har f. Eks. Slet ingen forhandlere i Fredericia området.
Ingeborg

Når lysten driver værket
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også