Isolering under gulv med polystyrenplader

Jeg står for at skulle isolere min krybekælder nede fra da der er begrænset plads i kælderen ca 60 cm. jeg forventer at montere 150mm isolering udover de 45 mm der er i etageadskillelsen i forvejen(lerindskud blev skiftet ud med isolering i forbindelse med nyt gulv, men 45mm er ikke nok og der er stadigt fodkoldt)

Da der ikke rigtigt er nogle bjælker at sætte rockwool imellem, tænkte jeg at det kunne være langt nemmere at lime sundolittplader eller lign op under bunden, i stedet for at montere reglar og isolere imellem dem med rockwool.

Dertil kommer også hele bekvemmelighedsdelen ved at det er helt utroligt meget federe at ligge i krybekælderen og kysse med polystyrenplader end det er med rockwool.

Spørgsmålet er om det er lovligt og tilrådeligt i øvrigt?

Andre ideer er også velkomne.

Med venlig hilsen Jakob
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror ikke det er lovligt, med flamingoplader, men der kan slet ikke anbefales, tænk på brandfaren, samt den kvælende røg det udvikler ved brand.

mvh jens
Iden er i hvert fald god.
Og bekvemmelighed er under alle forhold vigtigt.
(Faktisk er vi nogle der mener at det altid er det vigtigste kriterie ved ethvert valg)

Lovligt skal det nok være.
Det skal limes med den helt rigtige limtype.
Og måske sikres med mekanisk fastgørelse efterfølgende.
Kvad med mus og rotter og andre skadedyr.
Og er Flamingo diffusionsåben - nok.
Og er der idetheletaget dampspærre i gulvkonstruktionen.

Det skal der findes ud af.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Der er dampspærrer, så det burde ikke være et problem .

Der er ikke så vidt jeg ved mus i krybekælderen, men det kan der selvfølgelig komme, er polystyren en særlig lækkerbidsken for mus??

mht brandfare så tror jeg der er langt imellem brande der opstår i krybekældere, særligt når der som i min ikke er elinstalationer i krybekælderen.

Så det der nok bekymrer mig mest er om det bliver for tæt og møske kan skade bjælkelaget.

http://www.bolius.dk/alt-om/energi/...-varmetab/

Sakset fra ovenstående link

Hvad er celleplast (flamingo)?

Celleplast, ekspanderet polystyren, EPS, som også går under handelsnavnet "flamingo" (kært barn har mange navne), fremstilles af plasttypen polystyren. Det er et halvhårdt isoleringsmateriale og meget nemt at arbejde med. Den store ulempe ved celleplast er, at det er klassificeret i den dårligste og mest udsatte brandklasse, F. Derfor skal celleplastisolering beskyttes mod brand - modsat celleglas og mineraluld, og det kommer vi tilbage til.

Celleplast findes med isoleringsevne (λ-værdier) fra 0,034 til 0,044 og fås i mange forskellige størrelser og udformninger. De mest almindelige er plader med flademål på 600 x 1200 eller 1200 x 1200 mm i med tykkelser fra 10, 15 helt op til 275 mm.

Celleplast anvendes primært i terrændæk og krybekælderdæk (gulvkonstruktioner mod jord/krybekælder) samt som udvendig isolering af flade tage. Hvis du anvender celleplast til isolering af andre indvendige bygningsdele, skal du være opmærksom på, at du ifølge bygningsreglementets kapitel 5 skal opfylde en række krav, der gør det brandmæssigt forsvarligt.På grund af brandrisikoen er det f.eks. ikke lovligt at isolere med celleplast på den indvendige side af vægge og lofter og derefter sætte træbeklædning på samt evt. tapetsere eller male direkte på beklædningen. I det tilfælde skal celleplasten have en beklædning af såkaldt "klasse K1 10 B-s1, d0" - f.eks. en 13 mm gipsplade direkte på isoleringen. Der må altså ikke være hulrum imellem celleplast og beklædning.

Celleplast kan i visse tilfælde også anvendes i etageadskillelser som efterisolering. Konstruktionen skal dog opfylde kravene til en klasse REI 60 A2-s1,d0, tidligere kendt som BS-bygningsdel 60. Det kan f.eks. være på en betonkonstruktion eller på konstruktioner af gips, træ og mineraluld. Er du i tvivl om, hvorvidt det er forsvarligt (og lovligt!) at anvende celleplast til bestemte formål, bør du kontakte en byggerådgiver.


mvh jens

Kaster lige en tese på gulvet.

Nedenstående har du opskriften på et temmelig almindeligt terrændæk.

 

ThermiSol Polygulv U=0,15 W/m2 K

Strøgulv

ThermiSol POLY-GULV kan udføres som sømmede eller skruede bræddegulve.

Strøer udlægges på Thermi-Sol gulvplader og mellem strøerne lægges ThermiSol standardplader. Strøernes placering og fastgørelsen af gulvpladerne skal ske i henhold til gulvproducenternes forskrifter.

Løsningen kan anvendes i boliger og let erhverv, hvor man ønsker gulvbrædder.

Konstruktionen opbygges som følger:

Sømmede eller skruede gulvbrædder efter leverandørens anvisninger

Evt.ThermiSol lydisolering eller gulvpap

ThermiSol EPS G150, 50 mm Strøer 50 x 50 mm, høvlede og målfaste – evt. lamineret

Fugt -og radonspærre min. 0,30 PE folie (min. 150 mm tapede overlæg og folien føres op ad væg, fuges og fastklemmes med fodliste)

ThermiSol gulvplade EPS G150, 200 mm – 2 lag

Afrettet, vibreret sand

 

Altså gulvbrædder, fugtspærre, (dampspærre), Flamingo og sand.

Du har det samme. Bortset fra at du udføre arbejdet i omvendt rækkefølge.

Altså gulvbrædder+bjælker, dampspærre, (fugt-ditto) Flamingo og LUFT.

Luft eller sand. Gør det nogen forskel.? Næppe.

Rent teoretisk kunne man tænke sig  at du isolerede med 300mm flamingo og proppede sand ind under.

Det du laver er simpelthen et terrændæk. Fra den forkerte side.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Du kan få blæst papiruld op under, der er så blandet lim i så det bliver der

Men det er der jo ikke så meget LDS over.

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Du kan blæse hvad som helst ind under et krybekælderbjælkelag, men problemet er at du ikke kan hulrummet ud, opad. Mod gulvbrædderne.
Og at papiruld slet ikke dur, fordi det synker over tid.
Og allervigtigst: Næsten ingen firmaer vil blæse noget som helst ind i en krybekælder og samtididig give en effektiv garanti på arbejdet.
Hpox hold dig til at udtale dig om det du ved noget om

Nu har du spammet en hel masse indlæg med negative indlæg, som kun kan bruges til at skræmme nye bruger væk fra forummet.

Jo papiruld kan bruges, og det bliver hængende oppe under gulvet, så der stadig er luft og ventilation under gulvet.
Det er et alternativ til at sætte mineraluld op, og har den fordel at det kommer helt ind i alle hjørner og kanter

 Mvh.

Flemming

Man skal ikke kaste med Sten hvis man selv bor i et glashus ...Eller hvis Sten er rocker, og ved hvor du bor

Det kunne godt være at det kunne være en ide med papiruld, men det er jo som sagt ikke noget man kan gøre selv. FWM har du nogen ide om hvad det koster pr m2 at få isoleret med papiruld.

Når alt kommer til alt kan vil jeg gøre meget for at undgå at skulle isolere med rockwool dernede.

mvh Jakob
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også