Lave dræn langs huset

Hej.

Jeg har læst de mange tråde om omfangsdræn her på siden.

Men mit projekt er måske lidt anderledes.

Jeg vil nemlig lave et stykke på en 10-20 cm med granitskæver og så et drænrør nede i bunden. Og så noget plastik eller andet så vandet ikke løber længere ned.

Det med granitskæverne bliver laver lige meget hvad men jeg syntes det ville være smart hvis også vandet kunne blive ledt væk den vej, især fordi vi senere har planer om at ligge fliser og så skal vandet jo et eller andet sted hen. En del af tagene er uden tagrende så jeg vil også kunne lede vandet fra de nye tagrender ned i skæverne når de kommer op.

Spørgsmålet er om der er de samme risici som ved Omfangsdræn der skal langt længere ned i jorden. Havde regner med at røret skulle være næsten ved toppen at stene på det højeste punkt og så burde det ikke komme mange cm ned ved det laveste punkt. Til at lede vandet videre vil jeg bruger de eksisterende afvandings rør der går ned på en mark.

Har vedhæftet et tværsnit af hvordan jeg havde tænkt mig det.

6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du kan ikke klave dræn på den måde.
Som jeg fostår det vil du grave en rende langs huset i 20 cm dyb og fore den med plast for at undgå at vandet trænger dybere ned langs fundamentet.
Det duer bare slet æ.
Derimod kan du lave en rendesten langs huset, gerne sænket ned i jorden og dækket med sten. Der skal så være fald på rendestenen mod brønden eller hvor vandet nu skal hen!
hpox

Tak for dit svar

Jeg havde faktisk også tænkt noget i den retning efterfølgende. Men hvordan skulle det laves og i hvilke matrialer? Jeg tænker at den yderste kant skal være en flise af en art. noget i stil med bondesten men hvordan laves resten?
hvis det kun er for at lede overfladevand væk kan du godt gøre det på din måde. og faldet behøver ikke være ret meget da vandet nok skal finde brønden.
Sluppermand Det er til overfladevand fra fliser (Der ikke er lagt endnu) og tage.

Det kan laves på mange måder.

Prøv at søge på rendesten på Google.

DU kan købe rendestenselementer.

Du kan bruge brosten, herregårdssten eller hvad de nu hedder.

I såfald skal stenene udlægges i jordfugtig mørtel således at renden bliver (nogenlunde) tæt.

Du kan støbe renden selv. På stedet i passende sektioner.

Der er mange muligheder.

Umiddelbart tror jeg det er billigst og måske også lettest at støbe randen med cement
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis