Dybde på indvendig pumpebrønd?

Spørgsmål: hvordan er forholdet mellem dybden på dræningspunktet (drænrør eller pumpebrønd) og bredden på det afdrænede område på overfladen? Eller sagt på en anden måde, hvor dyb skal min pumpebrønd være når jeg har 80 kvm kælderareal?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det afhænger jo af hvor dybt du ligger dine dræn, der skal jo være lidt fald hen til brønden.
Brønden skal jo så være det dybere, så pumpen kan pumpe tilstrækkeligt ned i nivue.
Jo dybere den er under drænet, jo større voulume til pumpen at arbejde med, det giver færre start stop for pumpen.
mvh jens
Så vidt jeg husker kommer drænrøret ind 50-75 cm. over bunden i mine brønde (1-meter).

Det er rigtigt, som je_ns skriver, at jo dybere brønd, jo større volume - og dermed færre starter. Men jo dybere brønd, jo mindre udpumpet mængde! Kapaciteten falder drastisk for hver meter det skal løftes højere. Normalt ikke noget problem ved drænvand, som kommer sivende langsomt ind i brønden - men det kan teoretisk set betyde at man skal gå en nummer op i pumpe.

En "sladre-føler" er i øvrigt en god ide - pumper starter ikke altid når de skal! :o)


Træd ikke på mine ledninger :o)
Ok, jeg er med på forholdet mellem dybde på brønd og drænrør hvis man altså kobler drænrør på pumpebrønden!

I mit tænkte eksempel ville jeg ikke have drænrør på, men kun en pumpebrønd. Med et lag sten i bunden vil den også "trække" vand på samme måde som et drænrør.
Spørgsmålet er så hvor stort et område (i gulvniveau) en 1 m dyb pumpebønd vil dræne? Det er vel at mærke ud fra en betragtning om, at dræningseffekten ikke kun virker vertikalt, men at den virker i en eller anden given vinkel! På samme måde som, at et markdræn heller ikke kun dræner en stribe på størrelse med drænrøret, men derimod bredt stykke og at denne bredde hænger sammen med dybden på drænrøret!
Håber nogen kan følge mig og forstå hvad jeg forsøger at forklare ;o)
Nåe - på den måde. Det tør jeg ikke gætte på.
Pumpebrøndens bund skal jo et stykke ned under vandspejlets overflade for at virke. Det er jo en slags omvendt sivebrønd?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Hvis der ikke er dræn i form af rør, eller ral. Altsår hvis du bare hugger hul i gulvet og montere en brønd, så vil det ikke være til at svare på, vandet har jo sine egne veje.

En tidligere kolega, med vand i kælderen problemer (opstigende grundvand) lavede følgende.
Det kom op et bestemt område, han borrede et 100 mm hul i betongen, og lavede en minni pumpe sump, han brugte en "kraftig" akvariepumpe, det løste hans problem, pumpen kørte 24/7 så der røg en pumpe i ny og næ.

Problemet opstod i forbindelse med en udgravning langs huset, intil da havde der aldrig været vand i kælderen. (så et omfangsdræn havde jo været den korekte metode)
mvh jens
Annonce
Det er netop min tanke at der skal ral i bunden af pumpebrønden. 20-30 cm ral havde jeg forestillet mig og brøndringe oven på.

Jeg skylder måske at forklare scenariet!

Jeg tror jeg står med en ret typisk problemstilling. Hus bygget i midt 60'erne. Huset er med fuld kælder. Kældergulvet består af nogle få centimeter beton direkte oven på sandjorden. Ved ydervæggen har jeg slået et hul i kældergulvet og kan konstatere, at der er højst 5-8 cm sokkel under gulvet!
Der er ikke problemer med vand i kælderen, men der er helt klart fugtigt. I hullet står der med jævne mellemrum blank vand. Stiller med f.eks. en papkasse på gulvet bliver den i løbet af et stykke tid ødelagt af fugt.
Yderligere står der en bærende væg i kælderen. Den er sat i mursten som står direkte på jorden!! Gæt selv hvor meget fugt den suger op :o)

Mit ønske er at kunne understøbe soklen med 50-60 cm, lave en ny bærende væg, hugge hele gulvet op, grave af og ligge kapilarbrydende lag og nyt betongulv (måske også gulvvarme). Jeg er bare ret sikker på, at hvis jeg graver 50-60 cm ned under soklen så bliver det rigtig vådt og jorden vil vær ustabil. Derfor vil jeg gerne kunne dræne i et år eller to inden jeg går igang.
Og så var det jeg tænkte pumpebrønd!
Ved godt det er en gammel tråd; men så vidt jeg kan forstå, må man IKKE dræne under sokkel-niveau, da det kan resultere i sætningsskader. Bare til de andre der får samme ide...

Mvh Morten
Nemlig!

Det er fuldstændigt tåbeligt at ville sænke gulvniveauet til under grundvandsspejlet i en eksisterende bygning.
Dels er der næsten garanti for sætningsskader, dels er det alt for dyrt.

Det kan godt lade sig gøre at sænke grundvandsstanden lokalt, med f.eks. sugespidsanlæg. Men det kræver megen ekspertice og effektiv styring af grundvandsspejlet.

Der findes sikkert mange metoder hvis man vil sænke sit gulv til under grundvandsspejlet, men fælles for dem er at de er voldomt dyre. 5-10 gange prisen i modsætning til at arbejde OVER samme spejl.

Ny på siden og har set at tråden er gammel, men det virker som om nogle af dem der har kommenteret måske kan hjælpe mig i den lignende situation

-------------

Min siutation er kort fortalt... hus fra 30'erne hvor kældergulvet er støbt direkte oven på jorden. Bærende væg i midten som trækker fugten 20 cm. op inden den rammer murpap imellem stenene. Vand i kælderen ved store regnskyl både nedefra (opstigende grundvand) og kælderskakt. Ingen åbne afløb indvendig. Kun et proppet hvor vaskemaskine og tørretumbler er koblet på.

Min plan er... Grave hul i midten af kælderen. Sætte kloakrør 40 cm i diameter ned ca. 1-1,5 m. plasticbund nederst i rør. drænpumpe ned. bore huller i kloakrør den højde (ca. 5-10 cm. under bærende væg) så vandet kan sive ind og derfra pumpe ud i afløb. Sikre mig at jeg heller ikke kommer under ydersokkel. Evt. hvis ovennævnte ikke er nok så grave drænrør i x i kælderen som er ca. 80 kvm.

Mine spørgsmål:

1) Kan der komme sætningsskader på huset når leret bliver udtørret? Tænker ikke det er anderledes end om sommeren når grundvandet er lavere? + passer selvfølgelig på ikke at dræne for meget!

2) Hvad sker der hvis kloakrøret kommer under ydersokkel på huset og hvis jeg ikke sætter bund i røret?

3) Vil det give et problem med det indvendige hul i kælderen med opstigende fugt og vil det kunne lugtes? ellers kunne det jo være en mulighed at placere brønden udenfor + skyde drænrør ind i kælderen (5-10 cm. under bærende væg i midten) og som et X i kælderen, men tænker at dette er mere besværligt + at løsning 1 også vil redde os næste gang der står vand på kældergulv som ved sidste regnskyl for 1 år siden.

P.S. Har gravet et hul indefor. Vandet et 25cm. nede under kældergulv. har ikke fået set hvor langt bærende væg går ned og heller ikke ydersokkel...

Håber at nogle herinde kan hjælpe

Når nu du ikke vil oprette din egen tråd svarer jeg dig lige kort i denne tråd.

Hvis du har et vandspejl 25 cm under gulvet tror jeg du får alvorlige problemer med at huset sætter sig når du er færdig med det der projekt. Du skal tage fat i nogen der ved noget om sådanne forhold. Var selv ved at komme galt afsted i forbindelse med bygning af min nye garage pga højt grundvand. 30 min efter der var gravet begyndte hullerne at skride sammen i 40 cm dybde. Jeg vil tro at det vil være nummer et for dig at etablere omfangsdræn og så tjekke om der er fald fra huset hele vejen rundt. Men det er jo en bekostelig affære og det er spørgsmålet om du kan komme af vandet uden pumpebrønd det vil være at foretrække.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis