Polere sort metallic lak. Hvordan?

Vi skal polere vores 3 år gamle Citroën C1. Den er sort metallic. Vi har en polermaskine med lammeskin. Men hvordan gør vi og hvad skal man bruge?

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
lusk ind hos en autolakerer eller klargøringsafdelingen hos en større autoforhandler. han har den rigtige røde pasta til total afrensning af lakken. Det er et slid men eneste måde at komme i bund. derefter vil jeg anbefale du giver en nanovoks. crom afrenser du med autosol - fåes i tuber overalt

 

Først skal den vaskes.
Så skal lakken renses. Er det nødvendigt når den kun er 3 år??
Og så polere med voks.. hvordan bruger man polermaskinen der??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hvis ikke din bil har været "splattet" til i f.eks. nylagt asfalt og tjære, skulle det ikke være nødvendigt med en til bundsgående lakrensning.

Hvis der skulle sidde noget tjæresjap på siderne, eller lige bag hjulene, kan det afrenses med petroleum eller lampeolie.

Hvad er det for en type polérmaskine du har? Jeg har selv engang ved en fejl købt en af de der billige med med 2 håndtag fra Bilka, T. Hansen, Onkel Harald... eller hvor de nu sælges til 150-300 Kr. eller der omkring. Den er intet værd

Du skal have en polérmaskine der kan klare jobbet og som har den nødvendige motorkraft. Smart nok kan den selvfølgelig også bruges til båden.
Du skal bruge én pude til at smøre ind med og lammeskind til efterpolering.

Pas på sollys. Tag en lille del ad gangen, F.eks en skærm, en dør, motorhjelm osv.

Og pas så på med at trykke for hårdt, rondellen må ikke køre varm på et sted på lakken, det giver nogle ringe i lakken, som tydeligt står frem, når du har efterpoleret.
Almindelig lakrens og lakforsegler, er det jeg har brugt i de sidste ca. 30 år.... det har virket fint.

Og pas så i øvrigt på med Autosol... moderne plastkrom, som sidder på visse biler kan blive ødelagt. Alm krom slides ufatteligt meget af Autosol.... så hellere en mildere Slipoline.


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

jbr: Autosol skal ikke rives ind i cromen men lægges på med blød hånd og efter en tørretid aftørres med en fnugfri klud. Det er der ingen ben i. Slipoline er Wienerkalk, skjult i pasta. Hvis man nanobehandler en bil, må lakken gerne være våd. Og så behøver du ikke en masse polermaskiner eler roejern, blot en blød fiberklud-

 

Annonce
@ uldal... ja, det er rigtigt, men tit har man en tendens til at komme til at polere for hårdt, for at få et rigtigt godt resultat, og det er egentlig det min advarsel går på.
Jeg har selv brugt uanede tuber med Autosol... Det er noget jeg altid har i mit lille værksted. Så det er bestemt ikke produktets kvaliteter jeg er ude efter....

Når du nu lige nævner nano-teknologi....
Stort set alt, hvad jeg har set af tests i TV og blade, omkring imprægnering og behandling med produkter der lovprises på grund af nano teknologi, er dumpet i uvildige, praktiske
tests.
Her kan jeg f.eks. nævne testen med tøj, sofaer osv.
Men også på bådfronten er det faldet igennem. En båd behandlet med nano"smørelse" i bunden, på den ene side, måtte hives op ad vandet halvvejs gennem sæsonen, da der var vokset vistnok 10 cm rurer på den side.
Konklusionen var, at nano produktet absolut ingen virkning havde og var ubrugeligt... trods lovprisninger og skyhøje priser.
Når du så nævner et nanoprodukt....så er det måske forståeligt, at jeg kan blive lidt skeptisk...
Gider du forklare lidt om produktet og dine egne erfaringer med det?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

mine egne erfaringer er, at en afrenset bil der skal vokses for det første ikke skal gnides eller gnuppes, men pålægges og aftørres. For det andet holder de produkter der indeholder nano-tek vognen ren betydeligt længere end alm. "Turtle". Der findes produkter med nano, der kan anvendes på glas og pvc. En frontrude der er poleret, behøver næsten ikke viskere. Når det er sagt, kan jeg, som lægmand ikke garantere, at det er nano-tek'en der gør forskellen, eller blot polerproduktet som sådan. Ud over bil og mc, anvender vi nano-voks til badeværelset, og DER kan jeg skrive under på, at vandet pisker af fliserne i brusekabinen, og det adsted gør jo så min. kalkaflejringer

 

Det blev så Alaska 2000 lakrens og Alaska 2000 lakforsegler.

Hvis det holder tørt i weekenden vil vi gå i gang der..

Tak for input.. Rapport følger. Flere ideer og gode råd er stadig velkomne.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

@ GRAND... god fornøjelse med arbejdet.
Med Alaska produkter, er min erfaring, at selv håndpolering giver et godt resultat.
Måske er håndpolering rigeligt til en lak der kun er 3 år gammel?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

For lige at spørge til det med at polere....

Jeg har forsøgt med en thansen polermaskine og turtle nano voks. Det har resulteret i en masse bitte små klatter af voks over hele taget. Hvad har jeg gjort forkert? brugt for meget/lidt? ladet sidde for længe? har det været for varmt?

Jeg tror jeg brugte en god time på at fjerne dem igen sådan nogenlunde med en klud og godt med knofedt bagefter. Jeg vil ikke rode mig ud i resten af bilen før jeg ved hvad jeg helt præcist gør forkert..

Vh Kenneth


 

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis