velux vinduer der ikke kan lukkes

Hejsa!

Jeg er den lykkelige ejer af et renoveringsklar hus og et sæt nye tvillinger. Gæt selv, hvad der kommer til at vente  Nå, men det er ikke alt, der kan vente, og jeg har et par velux vinduer, der ikke vil lukkes. Det virker som om, det er lukkemekanismen ved håndtaget foroven, der er blevet strammere og strammere og nu altså kræver nogle overarme, der er væsentligt større end mine for at kunne tvinges til noget.

Hvad siger I, er der håb for, at mine vinduer kan fikses, så de kan klare et par sæsoner mere, eller bliver jeg nødt til at skifte dem nu?

mvh. tina
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Tina..
Hvis de er blevet "strammere og strammere ".. lyder det som om det kunne betale sig at give dem lidt olie i lukke systemet..Kan selvf. også være så maget andet, men det ville jeg da lige prøve først..
Mvh Jan
Olie og velux - gode forslag, tak skal I have :-)

(Ahem... nogen idé om, hvor olien mere præcist skal hen? :-))

mvh. tina
hej
kig på velux´s hjemmeside, der er alt hvad hjertet begærer.

mvh snedkeren

 gørenmasseselvsåvidtmuligt

Hej Tina..
Olie skal bruges der hvor metal bevæger sig.. så ikke på træ og plastik, men gerne lidt på alt jern, metal der skal kunne bevæge sig. På velux sidder det typisk oppe i top, hvor lukkesystemet er...
Ikke bruge for meget.. ;-)

Mvh Jan J
Annonce
Netop, ikke for meget - olie.
Det er ganske nemt at se på selve lukkebeskaget hvor der fattes olie.

Men det kan faktisk også være at der hængslerne der går trægt.
Det testes simpelthen ved at prøve om køre let og ubesværet i hængslerne.
Men kun en enkelt syrefri cykelolie hist ig her. Fo di der sætter sig støv fast i olien og så ender det med at du skal smøre 2 gange om året - som Welux anbefaler.

Det er faktisk snedigere at anvende grafit - som man gør til billåse.
Syrefri cykelolie er hermed indkøbt  Faktisk har jeg flere gange lige manglet sådan en sjat olie og har tænkt på, at so ein ding må man altså have som husejer, så det var dejligt at få styr på.

Hvad er det dersens grafit for noget?

mvh. tina
Det er grafitstøv. Købes i en lille pusteflaske.
I autoudstyrsforretninger, måske.
Det har den fordel at det ikke tiltrækker alm. støv i samme grad som olir. Tilgengæld har det den ulempe at nøglerne man bruger i låsen bliver snavsede og dermed osse de lommer hvori man opbevarer nøglerne.
Men det er jo ligemeget hvis mat har fjernbetjænt lås.
Og sidstnævnte er der jo ikke på et Veluxvindue. Og de er iøvrigt pærenememe at bryde ind af. men det tar' vi en anden dag.
Tak for forklaringen :-) Jeg tror nu, det er begrænset, hvor mange der kravler op til 2. sal (med høj kælder!) for at bryde ind ad et nemt vindue, så det er jeg meget ikke-bekymret for :-)

mvh. tina
2. sal med høj kælder. Det var li'godt noget.
Og det i sig selv er jo bekymrende!
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis