Led Belysning

Hej med jer,
Jeg skal til at have skiftet en del spots rundt omkring i huset, og har hørt en masse om LED belysning.
Jeg ved godt at det er rigtig godt for miljøet, men synes også det er lidt dyrt.

Jeg har fundet nogle ret lækre nogen hos www.greenline.dk, men vil inden jeg køber lige høre om der er nogen som ved hvor meget man evnt. spare ved at udsifte alm. pøre med Led.

Håber i kan hjælpe mig
19 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du skal huske at LED belysning holder meget længere end normale pærer..

Det kan der jo ikke svares på, med mindre man ved hvor mange lamper du har i øjeblikket.
Samtidig skal man vide, hvor mange W de bruger, samt hvor meget de er tændt.
Yderligere skal din kwh pris bruges, for at finde dit nuværende "lysforbrug"

Det samme gør sig gældende for at regne ud hvad dit kommende LED "lysforbrug" bliver.

Differencen er det du kommer til at spare


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Det er svært at gøre op i kroner og ører, men kan sikkert godt lade sig gøre.. der er dog mange gode grunde til at vælge LED..:

De bruger meget lidt strøm, typisk ganske få watt (3-6W) det må være godt for elregningen
De holder utroligt lang tid (i modsætning til alm sparepærer, som jeg har sindsygt dårlige erfaringer med)
De nye modeller (warm white, ca. 2800-3000 kelvin) giver et meget fint og behageligt lys - i modsætning til mange andre sparepærer, til visse formål (f.eks. badeværelset) synes jeg endda LED er bedre end halogen

Hvis du kigger dig godt omkring kan du finde dem til ganske fornuftige priser, se f.eks. ebay.co.uk hvor du kan købe dem langt billigere end i danmark, og de er endda også begyndt at dukke op i supermarkeder og byggemarkeder til fornuftige priser, du skal kunne finde dem et godt stykke under 100 kr for en standard 4W GU10 LED i god kvalitet - priserne på greenline.dk er efter min mening helt i skoven
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hunodan.dk har led spots til 85 krog de virker rigtig fint.
Jeg købte 2 E14 LED pærer til et sæt udendørslamper, som bare lige skal lyse op "til fødderne". De bruger hver 1,6 watt, altså samlet 3,2 watt. Det sjove her er, at jeg gerne ville have dem til at tænde når det begynder at blive mørkt, slukke efter midnat engang, og så evt tænde om morgenen hvis der f.eks. stadig er mørkt kl ... 5.



Men selv det simpleste tænd/sluk ud bruger mere strøm en pærerne tilsammen, så det ender nok med ... at de bare vil være tændt hele døgnet! Det vil koste MERE strøm at tænde og slukke for dem end bare lade dem være tændt.

Gøre 1980'er rækkehus energirigtigt:

Fokuserer ikke på problemer, men på løsninger

Tænker globalt, inkluderer alle relevante årsag/virkning forhold 

Osolemio, det er rigtig nok at urene bruger strøm, men de bruger næsten ingen effekt.
Strømforbruget er stort set kun blindeffekt (VAr) og det koster ikke noget.

MvH,

Bent.
@ Bent... kan du ikke lige forklare den nærmere.
Jeg troede egentlig også, at et tænd/sluk ur koster noget at have kørende

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

@jbr:
De elektroniske tænd/sluk ure (kan man overhovedet købe et mekanisk længere?) forsyner deres indmad gennem en kondensator.
Det betyder at hvis man måler strømforbruget med et amperemeter ser det ud som om det bruger 5...8 W.
Men strømmen er ude af fase med spændingen og er det man kalder reaktiv effekt, hvilket ikke koster hverken dig eller elværket noget.
Det reelle effektforbrug ligger på 1...2 W.

MvH,

Bent.

Edit: på nye ure ligger forbruget nok under 1 W på grund af de nye stand-by bestemmelser fra EU.
Jeg ved ikke om man kan købe de mekaniske længere. Men jeg har selv 2-3 stykker af dem.
Jeg har dog også et elektronisk ur til udebelysning i forhaven langs fortovet.

Så det er altså under drift, at det elektroniske lades op (kondensatoren) og så bruger det den opladte energi når det er i std-by? Er det rigtigt forstået?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 9 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis