Gulvvarme

Hej,

Vi har kig på et gammelt hus fra 1900 med kælder.. Gulvet mellem stue etage og kælder er kun adskildt af det tykke plankegulv der ligger... Altså ikke støbt. Er det muligt at lave gulvvarme i sådan et hus... hvis det er.. hvordan.

Hvis ikke.... Findes der så alternativer? Vi vil gerne undgå radiatorer....

Håberr i kan hjælpe...

/Brian
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Alt er muligt, særlig når det er lavet af træ.
Gulvvarmeløsningen kan etableres i etageadskillelsen.
Men hvad er iden i at etablere gulvvarme i et hus fra 1900??? Hvorfor køber du ikke bare et hus der har gulvvarme?
Jaa... af samme årsag til jeg ikke bare køber en ny bil når den gamle trænger til at blive vasket...

Kan du komme lidt nærmere ind på hvordan det kan lade sig gøre... Vi vil gerne genbruge de planker der ligger idag.

/Brian
Det gør jeg heller ikke.
Men jeg installerer heller ikke hverken turbodiselmotor eller gulvvarme i en Ford Capri fra 1972.
Jeg er ikke til gulvvarme i almindelighed.
Så skal vi satse på at andre forklarer installationen af gulvvarme. Men køb bare huset, gulvvarme kan sagtens indbygges. Og de gamle brædder genbruges.
Skrevet af hpox på 22 aug 2010 22:40
Det gør jeg heller ikke.
Men jeg installerer heller ikke hverken turbodiselmotor eller gulvvarme i en Ford Capri fra 1972.
Jeg er ikke til gulvvarme i almindelighed.
Så skal vi satse på at andre forklarer installationen af gulvvarme. Men køb bare huset, gulvvarme kan sagtens indbygges. Og de gamle brædder genbruges.

Hmm, en Capri fra ´72 er ellers ikke nogen dårlig investering

Selvfølgelig kan man lave gulvvarme på bjælkelag også.

Der er flere løsning på opbygningen, kig evt. hos Uponor for nogle af dem.

Skrevet af Koludabyg på 23 aug 2010 22:08
Selvfølgelig kan man lave gulvvarme på bjælkelag også.

Der er flere løsning på opbygningen, kig evt. hos Uponor for nogle af dem.



Hej Koludabyg,

Tak for et seriøst svar... dem kigger jeg lidt på...

/Brian
Det kan du sagtens, man kan ligge sådan en slags forskalning på det eksisterene gulv hvor man så trækker varmerør (pex) imellem og så et klik-gulv af en slags ovenpå - det er ikke specielt kompliceret men der skal selvfølgelig være plads til det, der findes nogle fine kit til det - det er overraskende simpelt, man kan også genbruge gulvet ved at tage det op og ligge noget nedunder, der er noget på Kolu's link.. ved dog at det kan være utroligt svært at få sådan en plankegulv taget pænt op..

Det vil også være en god ide at få isoleret den etageadskillelse, evt. nedefra eller med sådan noget smuld de blæser ind.. det kræver en hvis indsigt at gøre rigtigt, så her ville jeg personligt kaste gør det selv håndklædet, eller i det mindste rådføre mig med en der ved noget om den slags
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af frw på 23 aug 2010 22:57
Det kan du sagtens, man kan ligge sådan en slags forskalning på det eksisterene gulv hvor man så trækker varmerør (pex) imellem og så et klik-gulv af en slags ovenpå - det er ikke specielt kompliceret men der skal selvfølgelig være plads til det, der findes nogle fine kit til det - det er overraskende simpelt, man kan også genbruge gulvet ved at tage det op og ligge noget nedunder, der er noget på Kolu's link.. ved dog at det kan være utroligt svært at få sådan en plankegulv taget pænt op..

Det vil også være en god ide at få isoleret den etageadskillelse, evt. nedefra eller med sådan noget smuld de blæser ind.. det kræver en hvis indsigt at gøre rigtigt, så her ville jeg personligt kaste gør det selv håndklædet, eller i det mindste rådføre mig med en der ved noget om den slags


Hej frw,

Tak for dit svar.

Det er planen at gulvet skulle genbruges... og når det er taget af.. så er der frit ned til kælderen. Så det ligger direkte på de tværgående bjælker. Det burde derfor ikke være noget problem at isolere det nedefra efterfølgende...

/Brian
Hej

Her kan du se hvordan jeg har gjort. Jeg genbrugte dog ikke de gamle planker
som overgulv, men brugte dem til at trække varmeslanger i varmefordelingsplader og så nyt overgulv på. Det er en mægtig opgave,men så er man ligesom kommet til bunds, kan man sige.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/186

På det sidste billed på denne side kan du måske få en fornemmelse af min måde at trække slangerne.

http://www.lav-det-selv.dk/Gallerie...i/xmid/183

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis