Nyt naturgas fyr inkl varmtvandsbeholder

Ifbm vores nye hus som vi snart overtager, skal vi bl.a. installere et nyt naturgas fyr/kedel. I energi rapporten for huset skriver energikonsulenten således:

"Udskiftning af kedel til ny kondenserende med ny pumpe og klimastyrring." Årlig besparelse = 9000,-.

Umiddelbart syntes jeg det beløb lyder meget højt. Det nuværende anlæg er fra 1992 hvor der blev indlagt naturgas i huset. Huset er på 120 kvm, 1 bad, 3 værelser, 1 stue og køkken samt bryggers.

Hvilket fyr skal man gå efter? Vi er 2 voksne mennesker, ingen børn eller lign., og der vil heller ikke komme det. men vi vel ikke underdimensionere os selv, så hellere for stort end for lille.

Jeg er lidt af en gadget/teknik nørd, så hvis anlægget har nogle smarte funktioner, ville det være et plus. Så skal der også være en varmtvandbeholder. Hvor stor den skal være ved jeg ikke - jeg ved bare jeg ikke vil undvære varmt vand på noget tidspunkt ;-)

Nogle ideer til mærker og evt specifikke modeller?
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Glemte lige at nævne noget der nok også er væsentligt; ifbm vores renovering af huset vil vi gradvis nedtage radiatore og skifte det ud med gulvvarme (vandbåren naturligvis) som vi installere i alle rum. Det bliver lagt lige under et nyt trægulv, og altså ikke i beton.

Så anlægget skal derfor kunne håndtere de 5-7 forskellige zoner der vil være, som alle skal kunne reguleres særskilt.
De kendte mærker på markedet er de bedste at gå efter. Fordi der er flere reservedele i handlen og firmaerne nok ikke lukker foreløbigt. Jeg ville foreslå at du kiggede på følgende mærker. Vailant. Bosch. Baxi. Milton. Det er de store på markedet, har sikkert glemt nogen. Størrelsen på din kedel kunne være en 60 - 80 liter. Jeg har selv en 100 liter i huset og det er mere end rigeligt til 3 personer. spar på de der gadgets til fyret det handler om at købe noget der er simpelt fordi så er mindre der kan gå i stykker. langt de fleste gasfyr kan trække det du har behov for.

Morten    

"when your born, you get a ticket to the freakshow. When your born in america you get a front row seat"

varmtvandsbeholder størrelse bestemmes af om i har badekar eller ej det firma jeg er ansat i sætter vi viessman op og vi har god erfaring med dem der er mange instillings muligheder. normalt sælges der en 70 l vvb med hvis ikke der er badekar
Viessmann kan lidt af hvert - kig på http://openv.wikispaces.com/

Hvor meget er den årlige varmeregning på inden udskiftning, og hvad er opvarmningsformen?
En besparelse på 9000,- lyder imponerende!!!

Et fyr fra '92 burde have en virkningsgrad på ca. 90%, og en kondenserende kedel fra 2010 vel ca 105% (her regnes i nedre brændværdier).
Jeg tror der er et nul for meget på hans tal.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Annonce
Den tidligere varmeregning kan man ikke rigtig regne med, da den er utrolig lav - nemlig ca kr. 6.000,-! Det er nogle ældre mennesker i slutningen af 80'erne der har beboet huset, og jeg har en formodning om at de har tilbragt alle deres vågne timer i udestuen, så snart de kunne.
Enig i at 9000,- lyder meget højt. Muligvis et nul for meget.

Mht kedler og VVB'er - som allerede beskrevet: Gå efter de store mærker. Fik selv et Vaillant Ecotec Plus 126 for 2 år siden med 70 liter VVB og det giver ingen problemer - heller ikke når der tages karbade.

Vi tog til HNM (HNG) i gladsaxe, der har de en udstilling hvor de har de store mærker udstillet. og du/i kan få en snak med en konsulent, som ikke har en økonomisk interesse i at anbefale jer et mærke, kan ikke huske hvor meget de har åbent, men det burde kunne findes.
Jeg syntes det var et besøg værd

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis