isolere rør i skunk

efter en rør reperation i skunken måtte vi jo skære den gamle isolering op til de 2 radiator rør

hvad kan i anbefale og bruge nu om dage ,de her skum skåle er vel ikke nok når nu skunken er uisoleret ,rørerne ligger op mod vægen ind mod tilstødende rum .

afstanden på røret er 4m (½") og i den anden ende er der 2 luft udskillere der stikker op fra røret (lodret) monteret på et tykkere rør (luft lomme )20cm lang  og så udskilleren for enden hvordan sikres disse bedst muligt .

skal vi over i de her rockwool skåle 30mm med folie uden på

hvor skålene støder sammen der skal de vel samles med folie tape ?

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Umiddelbart er det vigtigste jo nok bare at de bliver isoleret. Men jeg mener at du har ret i at Rockwool skålene er bedre end skum.
Antager at der er tale om selve frem -og returrør og ikke kun udskillerne og at det er en kold skunk?

I så fald tror jeg mere det kommer an på hvor meget isolering man fylder omkring og hvor effektivt materialet er - de der små rørskåle eller en 30mm indpakning med rockwool batter jo ikke ret meget. Jeg ville lave en ordentlig tyk indpakning med mineraluld og lave en vindspærre yderst på denne.

Hvis den mulige tykkelse er et problem pga manglende plads i skunken kan det være et sted at et (af de famøse) refleksive isoleringsmaterialer som Airflex eller Aluthermo har deres berrettigelse.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

1 korrekt det er frem og retur ½" rør,i den ene ende af rører hvor det forgrener sig i et t der sidder 2 luft udskillere ca 25 cm før t krydsene og de rør der peger opad er ca 25 cm lange  .

2 den med indpakningen har jeg tænkt på ,men hvordan skal de holdes fast og hvad anbefales somvindspærre rundt om rørene .

3 der er plads nok i skunken ,rummene er ikke udnyttet helt ind i skunk som man ser nogen steder .

Du kan fastgøre det på flere måder - f.eks sætte det lidt i pres ved top og bundkant (evt også på midten hvis der er højt) med forskallingsbrædder som du sømmer eller skruer til lodret gående lægter der bliver fastgjort på siden af tagspær, til udskillerne kan du lave en art "hat" som du vikler ståltråd rundt om for at fastgøre det.

Jeg ved ikke hvad fagkundskaben plejer at bruge til vindspærre - jeg selv har brugt diffusionsåben vindpap som jeg også anvendte til vindspærre i gavlenden (mest fordi det var en rest jeg havde liggende). Jeg fastgjorde det med brede klammer på den anden side af forskallingen og førte det op til undertaget minus 5 centimeter. En anden og måske mere smart måde til vindspærre kunne være at bruge en 5 cm terrænbat som det yderste lagt isolering - men det forudsætter at du kan lave en lige kant da de brækker hvis man forsøger at bukke dem.

Det er stærkt anbefalelsesværdigt at få det gjort i en fart inden det bliver koldt og i skal til at åbne for varmen - vores rør løber i hele husets længde i den ene side (25 meter) og var isoleret med 5 cm rockwool på frem og uisoleret på returrøret - vores returtemp steg 16 grader for overetagen efter isolering med 3x10cm glasuld på rørene...

Håber du har held med det - jeg selv synes at alt der har med mineraluld at gøre er lo...arbejde.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

projektet er til orientering udført det endte med en bedre løsning ifh til hvad der var før

rørene fik en omgang skum skåle
derefter et godt lagt glasuld som er kørt rund om rørene
derefter vindpap skåret i 1m baner som er kørt rund om rørene og derefter bundet fast ,der er overlap imellem pakket ved samlinger ,

Annonce
mmm lækkert - kravle rundt i en skunk og rode med glasuld....:-)

Men det er indsatsen værd!!

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

ja det er noget møg og rode med men alt i alt bedre en de 2 cm rør skåle der var før som ikke var meget værd .

den luft udskiller på retur blev fjernet og prop monteret så der er nu kun den på frem som der er behov for

denne er isoleret med 1" rør skål op til udlufteren og så glasuld rundt om og så vindpap
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis