tap bor

Hej i forumet.

Jeg er på jagt efter et ca 25 mm tapbor, ved ikke hvordan de ser ud, men det er bor der laver et stykke ende træ om til en tap som igen skal passe ned i et hul, for på den måde at samle to stykker natur træ.
Nu skal der gelænder på den rustike trappe jeg har lavet ( det siger konen )

Håber at der er nogen der vil sælge sådan et.
Hilsen Bruno
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af bengunn på 15 aug 2010 21:20
Hej i forumet.

Jeg er på jagt efter et ca 25 mm tapbor, ved ikke hvordan de ser ud, men det er bor der laver et stykke ende træ om til en tap som igen skal passe ned i et hul, for på den måde at samle to stykker natur træ.
Nu skal der gelænder på den rustike trappe jeg har lavet ( det siger konen )

Håber at der er nogen der vil sælge sådan et.
Hilsen Bruno


Hej Bruno.
Vi er nok en del stykker der ser frem til at du lige opfinder sådan en dims / bor
Almindeligvis fræser man tapper eller skære dem på en båndsav når det er i endetræ. Du kan også skære dem ud med en Rygsav, den er nemmere at styre og giver et finere snit.

V.h.  Håndværkeren
Jeg tror der er lidt forvirring om, hvad du egentlig efterspørger benn.

Hvis du vil tappe noget sammen, skal du bruge en dyvel, hvor årerne følger længderetningen i dyvlen (eller tappen om du vil). Dyvler behøver du ikke have særligt værktøj til. De kan købes udskåret eller i længere stykker, hvor du selv vælger diameter, længde og træsort idet dyvler almindeligvis laves af hårde træsorter som bøg og eg.

En prop har årerne på tværs af længderetningen. Den skal du have et propbor til, som anført af jens. Hvis du borer den ud af tilsvarende træ som det proppen skal sidde i kan du ganske rigtigt få den til at falde godt i med omgivelserne. MEN en prop er helt og aldeles værdiløs som tap, da den knækker ved den mindste belastning netop fordi årerne går på tværs af længderetningen.
Skrevet af Håndværkeren på 15 aug 2010 21:48


Hej Bruno.
Vi er nok en del stykker der ser frem til at du lige opfinder sådan en dims / bor
Almindeligvis fræser man tapper eller skære dem på en båndsav når det er i endetræ. Du kan også skære dem ud med en Rygsav, den er nemmere at styre og giver et finere snit.

V.h.  Håndværkeren

Sådan et bor findes skam allerede, og har gjort det i den del år, Linå forhandler dem.

Med venlig hilsen

Anders

Ja kæreste venner, jeg tror dog ikke det er lige det som Bruno spørger efter men en form for bor der kan lave de retangulære tapper der bruges !  At dyvle det sammen er for amatøragtigt og slet ikke så holdbart som en tap der er skåret ud af endetræet.
Annonce
Vi skal vist have spørgeren på banen, så han kan forklare nærmere.

Jeg forstod det sådan, at han ville have lavet en rund tap, på ø 25 mm, i et stykke endetræ.
Det kan man godt med et propbor, det kræver jo så, at man saver det overflødige væk.
En sådan tap vil jo svare til en dubel, og være stærk nok. i forhold til en indboret dybel.

Hvis det er firkantede/reakangtulære tappe, er det jo nok ikke noget roterende i en boremaskine der skal til

Skal det gå højt, er det vel en kædestemmer, til hullet, og en fræser til tappen?

mvh jens
Skrevet af je__ns på 16 aug 2010 10:46
Vi skal vist have spørgeren på banen, så han kan forklare nærmere.

Jeg forstod det sådan, at han ville have lavet en rund tap, på ø 25 mm, i et stykke endetræ.
Det kan man godt med et propbor, det kræver jo så, at man saver det overflødige væk.
En sådan tap vil jo svare til en dubel, og være stærk nok. i forhold til en indboret dybel.

Hvis det er firkantede/reakangtulære tappe, er det jo nok ikke noget roterende i en boremaskine der skal til

Skal det gå højt, er det vel en kædestemmer, til hullet, og en fræser til tappen?

mvh jens

Åh ja, det er måske en balustre, der skal reduceres til 25 mm for at passe.
Hvis muligt vil det optimale være at dreje dem ned så der er sikkerhed for centrering. Men selvfølgelig kunne opgaven også løses med et propbor, hvor det overflødige uden for "proppen" efterfølgende stemmes eller saves af.

Her er i øvrigt et lille link, der måske kan give inspiration i forhold til benævnelser ved samlinger 
bengunn

Hej Bruno

Det bor du søger hvis jeg da har forstået dit spørgsmål rigtigt kan du købe i biltema

Det sæt jeg har er: 15 20 25 30 35 Ø mm og koster ca 250 kr

Propperne kan blive ca 70 mm lange, den eneste "hage" ved borene er at der skal bruges en bore-patron der kan spænde over 16 mm for det største bor & 13 for de øvrige vedkommende.

Endelig er en søjleboremaskine at foretrække til arbejdet

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Det lader til at forviringen er total.
Jeg forsøger igen, det jeg søger er ikke et propbor eller et bor til at bore/fræse/skære et firekantet hul, det er et bor som bruges til at fremstille møbler, eller i mit tilfælde baluster til en trappe, i natur grene/træ.
Det forhandles Som Anders K skriver af linå, men det koster 875 Kr, som jeg mener er lidt for dyrt, jeg er jo ikke prof, det er muligt at lave mine tapper i hånden, men jeg undervudere ikke glæden ved at eje.
Man tager en gren, spænder den godt fast, montere boret i en krafrig boremaskine, og med lav fart reducere diameteren til det ønsket,
i et andet stykke træ bore man så et tilsvarende hul med et sneglbor eller spadebor, lidt lim smøres på og delene samles, og vupti har man noget ganske unikt.
Hilsen Bruno
Så har jeg forstået hvad det går ud på, og ja en lidt pebret pris for en "blyantspidser". Desværre ser boret ud til koste stort set det samme ved engelske og amerikanske forhandlere.

Men det kan også gøres med en overfræser, hvis du har sådan en. Se Logman 1 på dette link. Med lidt hjemmesløjd burde det være muligt selv at lave en holder og et styr, som vist på linket.

Jeg er ved at blive inspireret til at prøve selv og lave nogle "grenstole" til sommerhuset. 
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis