solus både

hej igen
ja så ´går turen til fyn for at se på en solus båd  en 29 fods fra 1981
hvem kender er sådan båd
og er der nogle der har lyst til at fortælle om ulæmper/fordele
evt nogle der ligger med nogle links til bådens historie

pfh tak

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Båden er konstrueret af Bjarne Marcussen og blev bygget på Frederikssund Skibsværft. 1981 må være en af de tidligere både, jeg tror at der blev produceret ca. 50 af dem. Glasfiberarbejdet skete hos Erria og er af god kvalitet. Er vist en udmærket sejler.

Hans-Henrik - tidligere Solus 24-ejer.

Hans-Henrik - Beason31 D404 "Dancing Wave" Lynæs

"Hav part i gode skibe eller slet ingen. Hold altid dit skib i god stand, og du vil få gode mænd med dig. Hav skibet klar tidligt på sommeren og rejs kun i den bedste sommertid. Hav altid solide grejer på dit skib og bliv aldrig for længe på havet om høsten, hvis du kan undgå det. Agt vel på alle disse ting, så skal det nok gå dig vel med Guds hjælp"

(Citat fra Konungs Skuggsjá, Kongespejlet, norsk bog om leveregler formet som samtale mellem far og søn. Ca. 1260)

Nej, jeg var nu bare ude at bage snobrød i det fine vejr i går aftes...

Som jeg har fået det fortalt, er Solus 29 en stor udgave af Solus 24. Det kan man faktisk godt se på undervandsskroget og indretningen, som er genial i begge både.

Solus 29 er efter sigende rigtig godt sejlende. Den sejler stærkt og kunne sagtens være min næste sejlbåd, hvis ikke lige konen får narret mig over i en Albin 82 MS.
Grunden er, at jeg rigtig godt kan lide Solus 24 sejlegenskaber. Solus 29 siges at have lige så gode egenskaber.
Desværre har jeg aldrig sejlet i en Solus 29, men ville mægtig gerne prøve det.

Solus 24 er en smule underrigget i let vejr... 3-4 sekundmeter... så med svag vind, skal der bruges lidt tricks til at få fart i skuden. Ved 5-10 sekundmeter begynder der at ske noget og først ved 12 sekundmeter + er det nødvendigt at rebe sejlene. 

Solus 29 har vist ikke problemet med let vejr. 
Jeg vil anbefale dig at hoppe ind på www.udkik.dk og finde en Solus 29 ejer du kan skrive til.
Du skal ind under menupunktet "Ejerkontakter"
Det samme gjorde jeg da jeg skulle købe Solus 24.
Fandt en fyr, der kunne fortælle om fordele og ulemper, tips og tricks.

Dengang var der ingen oplysninger om Solus 24 på nettet, det er der heldigvis nu


 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

hejsan alle
hold da op. nu ved jeg hvad for en båd jeg køber SOLUS 29 uden tvivl
tak for hjælpen alle i gæve gutter.
i høre lige når jeg får det i stand

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Annonce
Bortset fra navnet har de ikke mange fælles træk, den store har en lidt sær snude, meget bred. En udmærket familiebåd, som ikke fik megen succes, slet ikke som 24, men det kan skyldes at der var rigtig mange typer i den størrelse på markedet på det tidspunkt. Men overføre egenskaberne den går ikke.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Hej kig evt. på Køge Boat center de har da en Solus 29 til salg under sejlbåde

Og NEJ jeg har ikke noget med dem at gøre har blot set den på havnen ,og på deres hjemmeside

Tim  
 
Det er rigtigt at snuden er noget bredere end Solus 24. Men kun indtil over vandlinien, derunder ligner de efter min mening hinanden meget.

Bundens udformning er altså tilnærmelsesvis nær den samme...altså noget flad.

Bådens indretning er fra værftet en tro kopi af Solus 24... bare i større skala.
Og så blev der også lige plads til en U-sofa...
Nu er der jo også længde og vådt areal som er forskelligt. Og det giver naturligvis andre egenskaber.

Ikke desto mindre får man, igen efter sigende, en meget hurtig båd, i forhold til størrelse, hvis man køber en Solus 29.
Men har som sagt ikke prøvet at sejle den...

Som tidligere nævnt... kontakt en ejer af en Solus 29... han ved hvordan den sejler... vi andre kan bare gisne om tingene

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

som sagt i tidliger tråd har jeg ikk den store erfaring i at sejle for sejl
men syntes den ter sig noglelund som granade 31 bort set fra at den krænger ikk så meget
og så er G 31 ener nok lidt mer kvik,
hilsen en halv stiv nordvest jyde

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Det med ringe krængning kender jeg også fra min Solus 24, og det er nok et udslag af den flade bund, pæn bredde, en forholdsvis høj kølprocent (46%  Solus 29 og 47% for Solus 24) og et moderat sejlareal.

Familien er mægtig glad for at vi ikke skal stå op, når vi sejler i frisk vind 
Så det med ringe krængning bliver "olfert og omega" på den næste båd også
Jeg tror også, at du bliver glad for denne gode egenskab når det lufter.

I let vind betyder det dog, på Solus 24, at man skal placere besætningen i læ side for at få lidt krængning og dermed mindre vådt areal og som følge heraf lidt højere fart.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis