Hvor mange har haft "uheld" med motorbåde...

Jeg er ikke sejler endnu, men det kommer meget snart...
Har kig på en motor båd. Birchwood ts 37, 1988, 2 diesel motorer, den ene fra 2004, den anden vel fra ny. Så er det bare lige det man læser her på siderne...
Så går vandpumpen, en ½ sømil ude, en rem her, en anden rem der, motorer der nærmest smelter sammen osv...
Er der virkelig så meget "bøvl" med båd motorer, og kan man selv skifte en rem i rum sø?? man har vel altid lidt reservedele med har jeg hørt...
Kører selv i en Toyota Supra fra 1993, og bortset fra olieskift, filter og automatgearsolie, er der aldrig lavet en dyt på den bil, den kører og kører har ikke engang fået skiftet tandrem endnu.. hvad er det der gør at bådmotorer kræver så meget mere opmærksomhed, og skal jeg kaste mig ud i en større mekaniker uddannelse før jeg begår mig udi projekt Birchwood????
Eftersigende skulle hun være passet og plejet med alt, og bevares, har være ombord på mange brugte både, men denne her ligefrem duftede "ny" ejerens kone må være ferm med en klud for aldrig har jeg set et skib så velholdt, passet og plejet... Har dog fundet en ligeså pragteksemplar i York, England,  250.000 kr billigere men ligeså plejet, og flot, med papir på eu moms betalt, men hvem sejler den hjem hertil?? jeg er som sagt helt ny, og skal lære det, men måske man kan få den transporteret, det tager vi i et andet forum... takker for et fantastisk forum...

Ps. forstår ikke helt heller at en bådmotor skal være så dyr, kontra en bilmotor, kan få en spritny til min Supra til en fjerdedel af hvad en bådmotor koster... men som alt andet koster det jo næsten altid 3 - 4 gange så meget når der står "båd" på varen...
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bådmotorer kræver megen opmærksomhed, fordi fanden og alle smådjævlene er løse, hvis noget går i stykker, når man er på tur. Især, hvis det sker i rum sø. Du skulle gerne kunne skifte kilerem i rum sø. Men risikoen for at du kommer til det, er ikke stor, hvis du sørger for, at remmen er i orden, før du går hjemmefra.
Jeg vil anbefale et drivanker. Det er rart at have i tilfælde af havari. Tag kilerem, pumperondel, smøreolie, sikringer og styrekabel med. Foruden naturligvis værktøj og et passende sortiment af bolte, skruer og møtrikker. Værktøjet skal naturligvis passe til alle møtrikker, som der kan blive tale om. Helst lidt mere. Og så kan du overveje, hvor meget du i din vildeste fantasi kunne tænkes at få brug for. Du skal naturligvis vide, hvordan maskineriet virker.
Der er sikkert nogen, som kan udvide rådgivningen.
En velpasset motor er der ikke den store risiko ved at stå til søs med. Men det er klart at vinterkonservering og forårsklargøring er vigtigt for driftsikkerheden. Kileremme og pumpeimpeller har man altid reserver af. Værktøjsudvalget afhænger vel af hvad man kan selv.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 

Husk at en VHF radio er rigtig god at have, hvis du får motorstop.
(også i de her mobiltider)

Men ellers som andre er inde op, er motoren passet, med vinterkonsavering, og klargøring, så vil jeg ikke mene risikoen er stor, for et haveri.

mvh jens

Og hvis man holder sig til 2/3 eller 3/4 håndtag, så skal det også nok gå godt længe, uden overophedning eller noget.
Og tjek en gang i timen mindst, at der kommer kølevand igennem systemet / ud af udstødningen.

Gør det også til en god vane at tjekke oliepinden(e), inden du tager nogen steder.

De dieselmotorbåde jeg har sejlet i, på fjerne farvande, har haft mulighed for at sejle videre på en motor, mens maskinmesteren pillede ved den anden, hvis der var småting der skulle rettes/serviceres undervejs. Så det er jo en ekstra sikkerhed.

I København møder vi mange "Brian" både der bare fiser af sted for fuld skrald, både inde i havnen og udenfor. Dem der sejler dem gør meget ud af, at se muskuløse og solbrune ud i Bermudashorts, og ikke så meget andet. Sådanne både kan jeg ikke forestille mig bliver passer ordentligt med service, så de går nok ofte i kludder og trækker uheldsstatistikken op...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg kan kun anbefale meget kraftigt at man tager en VHF med sig.
Jeg er ansat ved SOK og vi ser forholdsvis mange der kun har en mobiltelefon med. Den skal altså være indenfor 15-18 km af en sender for at virke og der er også mange der ikke lige får den ladet ordentligt op inden de tager ud i det danske vand.
VHF derimod er der dækning over næsten hele indre danske farvand, for slet ikke at tale om alle de handelsskibe der sejler rundt og som alle lytter VHF ch 16 (nød og kalde kanal).
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis