gammel kompas

G morgen.
Jeg er så heldig at jeg er blevet foræret et gammel orignal kompas.
 af min gamle skipper da hans trawler desvære skal hugges op.
tidens tand  har sat sine mærker på det. men da det helt klart skal bruges
i den båd jeg vil købe. måske som sladder kompas nede om læ. 
kan man mon bruge methanol 99% istede for kompas sprit?(kan ikke skaffe det i hanstholm)
har tænkt mig at skille det ad og poler det op og så lige et nyt glas det er gået itu


Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
ved ik med metanol men du kan bruge en blanding af destileret vand og sprit.

Mvh. Anders -

Hvorfor sidde inde når alt håb er ude?

Ejer af kragejollen "Shakti" - 1936- Tsa Århus.

www.Shakti.dk    - Kig forbi -


Nedenstående link til en bog skrevet af J. Wittrup, som om nogen ved noget om kompasser.

2/3 vand og 1/3 sprit. Jeg er jeg sikker på, at der menes ethanol, når det tales om sprit. Methanol er træsprit, mens ethanol er "drikkesprit". Du kan købe en flaske finsprit eller hospitalssprit på apoteket.
Hælder du metahanol i kompasset får du en forkert massefylde, så rosen kommer til at stå for hårdt på pivot'en og måske ødelægger det malingen på rosen.
Når væsken er tappet af skal kompasser så vidt muligt holdes i ro, da trykket på pivot'en er ret stort i forhold til, hvad den er designet til.

Husk at kompasset skal monteres kardansk i båden.

Iver C Weilbach, som sælger kompasser eller J. Wittrup ( navconsult.dk) kan muligvis hjælpe med rette blandingsforhold, hvis du har fabrikant og typebetegnelse på kompasset, ligesom de måske kan fortælle, hvor du køber færdigblandet væske.

Et rigtigt spritkompas, som jeg fornemmer vi her taler om, er et fint og kostbart instrument.

God fornøjelse med projektet.

http://books.google.dk/books?id=87u...as&f=false


Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.


Chr og andersbr.
 Ohøj
tak for hjælpen. så kan jeg komme igang skønt.
det kan måske være kompas olie der er i den det virker noget tyk og fedette

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Hej
Ikke fordi jeg kender til kompasvæske, men kunne det ikke være glyserinolie.(det har apoteket)
Det er da en klar lidt tykflydende klar væske, hvis kompasset er bygget til en lidt tyk væske, vil det jo nok virke noget "udæmpet" med sprit/vand.

mvh jens
Hej DS
Med et fint gammelt kompas ville jeg lige kontakte nogle der ved noget om det på lidt mere proffesionelt niveau - ikke for at forklejne nogle her på LDS - jeg ved ikke en brik selv om emnet, men elsker generelt gamle søfarts effekter og dem skal man jo værne om.
Jeg har klippet nedenstående, hvor der også er nogle links.
Ellers er jeg sikker på at der på fx. søfartmuseet er nogle der både kan og vil hjælpe.

Weilbach har produceret og forhandlet kvalitets kompasser siden 1755 og har i dag, gennem Nautisk Service ApS, Danmarks eneste certificerede kompas produktion og kompas værksted for magnetkompasser. Kompasværkstedet hos Nautisk Service udfører reperationer og eftersyn af både flykompasser og skibskompasser. Nautisk Service kompasser (NS) er certificeret af Det Norske Veritas (DNV) og US Coast Guard (USCG).

Kompaskorrektioner: Et magnet kompas skal korrigeres for flere fejkilder - de to vigtigste er "misvisning" (skyldes at jordens nordlige magnet pol ikke er sammenfaldende med jordens geografiske nordpol) og "deviation" (skyldes "uvedkommende" magnetfelter som f.eks. jernobjekter eller strømførende ledninger i nærheden).

Kompasretning: Deviation på kompasset kan næsten ophæves ved at få foretaget en kompasretning. For kompasretning kontakt Jørgen Wittrup
www.nav-consult.dk
Annonce
Flying Leth du har da fuldstændig ret, det ville jo være ærgeligt, at fylde noget væske på, som skader kompasset, eks. kunne det jo æde bemalingen.

mvh jens
hey
tak for jeres råd og tip
jeg sender den til proof håndværker så de kan skifte væske+glas så kan jeg selv bruge knofedt og tid på det blanke
i får lige nogle fotos på galleri når den en gang bliver færdig

Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

ville gerne ha sat et foto på men det fylder for meget max 4000 kb
men,nu er det næsten klar


Mvh D.s

  At Sejle er at leve.

Blue Dane 32.   Årg 78

 

Min erfaring med den slags gamle kompasser er, at de ikke er ret egnede til lystbåde, jeg tog mit ud af kutteren, det var alt for uroligt at sejle efter, et moderne dæmpet kompas er langt at foretrække, men de gamle er da mere maleriske, og håndværksprægede at se på. Men selvfølgelig er da der også forskel på gamle.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Jeg har et gammel kompas fra c. plath i hamburg, det er det mest rolige kompas jeg nogen sinde har styret efter eller med andre ord, jeg tror der er stor forskel på gamle kompasser, jeg har også set et par stykker der var helt umulige, hvis der er luft i eller ophænget er "stift" kan det gå helt galt.

Dr_Lyn
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også