Hvad hedder det her værktøj på dansk?

Hej.

Jeg har lige lavet spær til min garage, og brugte i den forbindelse et par stykker værktøj jeg købte på nettet i england. Nu vil min nabo gerne købe det samme, men jeg aner simpelthen ikke havd det hedder på dansk.

Det drejer sig om "Brass stair gauges" og "framing square / rafter square".

En "framing square" en lidt a la en tømrervinkel, men forskellen er, at det en ben for det meste er nøjagtigt dobbelt så langt som det andet, og i øvrigt har mål på begge ben.

"Brass stair gauges" en nogle små sekskantede stop, man skruer på kanten af sin vinkel, f.eks på 12" på det ene ben af vinklen og 6" på det andet. Disse presser man så f.eks. op imod siden af sit spær, og kan så tegne en snitstreg på nøjagtigt 1:2.

Princippet er demonstreret her:

http://www.ehow.com/video_4951899_build-rafters.html

Købte i øvrigt begge dele her:
http://www.mtmc.co.uk/

Betalte vist omkring 500 kr for vinklen og kobberdimserne (købte 3 sæt), men hvad hedder de på dansk og hvor kan man evt. købe tingene.

Jeg bruger det meget tit, og det er en fornøjelse at arbejde med.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvad er fidusen egentlig, for mig at se ville en stor gradvinkel, da være betydelig nemmere...


mvh jens
Hvad fidusen er, er jo lidt et spørgsmål om smag og behag. Nu er jeg ikke helt sikker på hvad du mener med en gradvinkel, for der er jo flere slags. Men her er nogle af mine grunde.

- Skal man lave trappetrin, så er det meget nemt at stille trinbredde og højde, og så strege op.
- Skal man sadle ud i et bjælkelag, så er det noget nemmere med denne vinkel, end med en gradvinkel.
- Når man arbejder med taghældninger som 1:2, så er der mange decimaler, hvis det skal omsættes til grader.
- Begge arme på vinklen ligger altid fladt imod emnet, hvilket jeg synes gør det mere smidigt.
- Man har altid en 90 graders vinkel med i målet, så når man har sat streget op til snittet ed spærets fod, så har man med samme indstilling snitvinklen til spærets kip.
- Den har alle tømrervinkelens fordele (i forhold til en alm vinkelmåler), men får flere funktioner med messingstoppene.
- Jeg kan altid få sat stoppene på en sådan måde, at jeg kan få presset vinklen ind til klingen på min kap-geringssav, i forhold til savens land (hvor jeg ikke stoler på gradinddelingen), og stille den præcist.
- Min farfar bruge sådan et system, og jeg har lært at strege op af ham.

Jeg har såmænd selv et par gradvinkler, og en masse smigvinkler, og de bliver til tider anvendt, men jeg bruger bare min "Framing square" og "Stair Gauges" mest.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Når den nu er fra UK, er skalaerne så i " ?

mvh jens

Den har både tommer og millimeter.

http://www.mtmc.co.uk/Product.aspx?...rch&PPGR=0

Men er der stadig ikke nogen der kender noget tilsvarende i danmark - altså et link?

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Rigtig smart ting
vinkel og låsetoppe koster kun ca 250.- med postforsendelse til Danmark ,har lige bestilt et sæt,betalte med Visa/dankort det fås vel ikke billigere og det er nemt at bestille via deres hjemmeside, man skal bare lige oprette sig som New Customer
For nogle år siden købte jeg en Hultafors combi vinkel for 400.- ,den har også flere vinkel funktioner.
Annonce
Tillykke med købet Nielsen2 - håber du bliver lige så glad for sættet. Tror i hvert fald det er det værktøj jeg har, hvor jeg har fået mest for pengene, i forhold til hvor meget jeg bruger det. Men jeg bor også i træhus :-).

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Fint stykke værktøj, thejokers

Nu skriver du at du bor i træhus, så er det jo absolut et perfekt stykke værktøj.

Så hvis man bor i jordhule må det bedste værktøj være en skovl,
og i et glashus en glasskære.

Den er bare altid i vinkel for dig.

MVH
Georg Gearløs

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis