It-analfabeterne ...

Alene ordet 'it-analfabet' er i mine øjne lidt ondskabsfyldt. Men ikke des mindre meget brugt i dagspressen.

Det påstås, at 40% af danskerne er it-svage - alt efter, hvem der udtaler sig. Videnskabsministeren mener, at tallet er alt for højt, og at det slet ikke står så slemt til med danskernes it-færdigheder. Mens oppositionen mener noget helt andet: at der skal bruges masser af millioner på at lære 'resten' op til at kunne begå sig ved en computer.

Der bliver altså talt og debatteret mere og mere om 'problemet' it-analfabetisme. Og der bliver om kort tid sat kraftigt ind med kampagner og gratis tilbud for at lære endnu flere danskere at betjene sig selv. For det siges, at der er masser af milliarder at spare ...

De, der sidder i sådan et godt forum som Lav-Det-Selv, mangler jo ikke de fornødne kompetencer. Og mon ikke mange af os nyder, at kunne beherske alt det spændende, man kan gøre ved sådan et elektronisk monstrum som en computer?

Men hvordan lærer vi bedst resten af de 40% at kunne betjene sig selv? Kan vi i det hele taget være det bekendt at presse dem til noget, de ikke har lyst eller evner til?


Svend Erik

Bygningssnedker

3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Naarrhh, selv om jeg til nød behersker at begå mig lidt her på LDS, vil jeg bestemt titulere mig selv som itanalfabet i svær grad.

Bare her til formiddag, ville jeg registrere min nyerhvervedes GPS. Det er så kryptisk, at jeg måtte opgive projektet. Grunden til at jeg måtte købe en ny, er at den gamle skulle opdateres og efter råd fra den flinke mand ved supporten, skulle alt det gamle slettes. Jeg kunne så bare ikke finde ud af at lægge det nye materiale ind, og derfor var den GPS død. Den flinke mand var dog ikke mere flink, end at han var ganske uinteresseret i projektet.

Jeg har hårdt brug for en ny bærbar PC, men tør bare ikke købe en ny, fordi jeg ved, at jeg ikke selv orker at finde ud af at sætte en ny op. Og så overføre f.eks. e-mailadr. fra det gamle (Outlook) til det nye (Gmail), er jeg klar over er en umulighed, selv om det angives at være muligt. Sært!

Det meste jeg kan finde af vejledninger, er skrevet i et så uforståeligt sprog, der forudsætter at man kender en utrolig masse fagudtryk. Det er meget sjældent at man ser en let forståelig og logisk brugervejledning.l
Kun en enkelt gang, hvor jeg købte et eller andet apparat, fulgte der en vejledning med, der viste de skærmbilleder man ville komme ud for i opstarten, og hvad man skulle gøre i de forskellige situationer. Det virkede og jeg lykkedes med at få skidtet til at virke.

Jeg har den svære mistanke, at det er "industrien" bag IT, der ser en interesse i at holde folk i ulykkelig uvidenhed, for så selv at kunne sælge svinedyre konsulenttimer.

Med venlig hilsen
ktm

 

Uden at kende dig 'ktm' så hører du nu ikke til it-analfabeterne.

Der er sat en definition på af nogen, hvad det vil sige at være en såkaldt it-analfabet:
At man ikke er i stand til at starte en computer op, lave en søgning på nettet, skrive en e-mail og vedhæfte en fil, gå på netbank, logge sig ind på SKAT for ændre i sin selvangivelse - og evt. betale sin restskat, gå ind på sin kommunes hjemmeside og betjene sig selv med diverse af muligheder. Og der er endnu flere definitioner alt efter, hvem udtalelsen kommer fra.

Det, at du ikke er i stand til at opsætte et programs indstillinger - fx e-mail - behøver du nu ikke være led ved. Det er der mange, der ikke kan. Selv er jeg én af dem, der hjælper nogle med at få deres nyerhvervelser op at køre - så meget jeg nu har af ekstra tid. Det gør jeg gerne i et vist omfang. Om få mdr. har jeg nået den alder, så det bliver muligt at blive 'arbejdsfri', og det er meningen, at noget af den ekstra tid skal bruges på at hjælpe andre med deres it-bøvl :-)

Jeg vil godt give dig ret i, at mange vejledninger er noget bras. Men der findes da bøger, som jeg synes er skrevet i et letforståeligt sprog. Også visse websites gør meget for at hjælpe. Det er ikke så få, der supportterer frivilligt.

Den med "... industrien bag IT ..." er jeg ikke stødt på. Men at det dyrt med professionel hjælp, er en kendsgerning! Én jeg tidligere har hjulpet, havde fået et problem med sin pc. Jeg havde på det tidspunkt 'hundetravlt', så vedkommende blev nødt til professionel hjælp 2-3 timer en aften. Regningen blev på godt 2.000 kr. Så det er ikke så sært, at man gerne vil have sådan en 'fusker' som mig til at hjælpe :-)

Svend Erik

Bygningssnedker

Skrevet af ktm på 29 jul 2010 12:40 

Jeg har den svære mistanke, at det er "industrien" bag IT, der ser en interesse i at holde folk i ulykkelig uvidenhed, for så selv at kunne sælge svinedyre konsulenttimer.

Ja selvfølgelig! -Og det skulle du ikke være så ked af. IT-folk er ikke anderledes end de fleste andre håndværkere der er i fare for at blive outsourcet, bortset fra at der ikke ydes krisehjælp til it-branchen.

/BOFH

Giv mig min kop kaffe og et serverrum!

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis