omc sejldrev

jeg overvejer at købe en sejlbåd med en  15 HK OMC-Zephyr ,der er ca. 30 år gammel...

 den kører fint og køler som den skal, men 2 ting gør at jeg tøver lidt:

- motorens alder: hvad gør man den dag den står af? den er med sejlbådsdrev. Kan man finde en motor af andet mærke inkl drev og erstatte den med, eller skal det være OMC igen?

-motoren lækker lidt vand. sælger har i foråret renset kølekanaler etc og i den forbindelse lagt flydende pakninger. han mener det er en utæt pakning et sted. han har sikkert ret, men det kan måske også skyldes tæring, eller hvad mener i?

Båden i øvrigt er fin, men det er jo lidt surt at skulle ud i større motorrep./udskiftning. Håber på hurtige og -som altid i det forum- kompetente svar..

sejlerhilsen sm
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er da helt sikkert, ikke noget problem, at skifte til ny motor & drev.
Men det er rasende dyrt, overvej en båd hvor du ikke er i tvivl om motoren.

Er motoren søvands eller ferskvands kølet?

Tæring er ofte en bådmotors fjende nr 1

mvh jens
Kommer vel også an på om motorskift er medregnet i prisen på båden.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

det er rigtigt, tror også prisen kan forhandles, men har ikke lyst til at bøvle med et motorskift. tror faktisk det ender med en Maxi 77 med en 10 HK påhængsmotor i stedet. det er vel heller ikke helt ringe?
I den prisklasse koster en ny indenbords nok det samme som båden
Der er jo lavet 3.200 Maxi 77'er så det er jo en gennemprøvet båd. Den kan godt lide god vind det koster så lidt i let vind.
Vi har også 9.9 på vores - jeg syntes dog den er lige stor og tung nok. den vejer trods alt 40 kg.
Har virkelig tænkt på at skifte den til en 6 HK og sparer ca. 12 kg.
På den anden side så er det godt med HK nok i modstrøm i Svendborg Sund.

Skal du sejle i Vesterhavet. ??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
planen var at få en plads i struer, og så udforske Limfjorden i første omgang. så må vi se hvad der følger, vi skal lige ha´lidt mere erfaring før vi går på havet. men det kan en Maxi vel sagtens klare?
Jeg har sejlet i vindstød på 15 m/s med fuld sejlføring.. Der skal slækkes lidt for ikke at krænge for meget..
Den lille genua flappede for meget i toppen så vi satte den store på.
Vi var sjældent under 6,5 knob. også gennem bølgerne. Så turen fra Nyborg til Vindeby gik ret hurtigt..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis