skibet Gulnare

Jeg er intreseret i at høre om der er nogen der før har mødt skibet Gulnare hun er en 29" sejlkutter også kaldet kragejolle fra 1918 er her nogen der nogensinde er stødt på hende eller muligvis har ejet hende

 At springe over hvor gærdet er lavest, er kun godt hvis man er på flugt

7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det spørgsmål skulle du nok stille hos de fæle, det er jo en rigtig weteran skibs forening.
De kender hende også men de ligger ikke inde med nogen oplysninger jeg ikke vidste
og de kan heller ikke finde mere end 1 tidliger ejer og det er Anders Høegh post og ham har jeg kontakt til såååå jeg tænkte jeg ville spørge her i plejer at vide så meget herinde

 At springe over hvor gærdet er lavest, er kun godt hvis man er på flugt

Hej gæve viking!

Jeg tror gennerelt du vil få langt bedre respons hvis du sætter et par biller på din søgning og ikk emindst beskriver den del af historien du kender. Her tænker jeg på bygge år alder rigning, tidligere jerer ( i hvilke perioder) hvor har skiwet været hjemmehørende osv osv...
Måske er den kendt fra gammel litteratur osv... Der var ikke så mange lystfartøjer tilbage i tiden.. derfor kan man ofte støde på dem hvis man ved lidt om navnetrækkene tilbage i tiden....
Måske kan du forhøre dig hos de to museer der arejder med lystbåde.. der er det på Tåsinge og et i Hobro.
Jeg havde selv en Måge med navnet Mascot, og den var omtalt i forskellige gamle bøger...
Så man kan godt være heldig!

Held med søgningen :-)

MVH Njord
Hej gæve vikingehøvding :-)

Du beskriver dit skiw som en sejlkutter, men også en kragejolle!
De to skrogbeskrivelser kan jeg ikke helt få til at passe sammen....
En kragejolle er normalt spidsgattet, der oftest er lidt rund og kompakt. En kutter er i min verden har en noget anderledes skrogform. Langt mere i stil men en Drage, eller en "meterbåd"......

Er det mig der er galt på den??

Prøv at læse de to bøger: "Bogen om spidsgatteren" og "Bogen om meterbådene" Begge er skrevet af Bent Aarre, som iøvrigt trådte sine børne sko ombord på det gode skiw "Mascot" :-)

MVH Njord
barnebarnet til bådsbyggeren dvs. Ustrup i hals siger at de dengang mest byggede kragejolle på det pågældende værft men den er ikke en spidsgatter og den er karvelbygget og ikke klinke. Så du har ret det er en sejlkutter også kaldet sloop den er bygget af A.Ustrup til Ferdinand (bæger) Madsen og skabelonen er tegnet fra hans egnen norske kutter Maevis dog fladere i bunden og også mindre, den er bygget til kapsejlads og der er bygget ca.3-4 af den skabelon

 At springe over hvor gærdet er lavest, er kun godt hvis man er på flugt

Annonce
Jeg mener jeg har set et billede af hende for et års tid siden, hun var i stærkt forfald, og kunne afhentes gratis.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Gulnare som hun så ud i 2019. Lå ved siden af hende i Lynetten i 1986, hvor hun var meget velholdt og istandsat af Ib.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis