Rulleforstag og ny genua...

 Jeg er dødtræt af at klipse pistolhager af og på forstaget, hver gang jeg skal sejle, og når jeg kommer tilbage!

Ja, ja... kald mig bare doven, men fra næste sæson er det slut!
Der er af "Overhøjhedskommandoen" blevet givet grønt lys for en "rullefætter" og ny genua til foråret.

Men nu er spørgsmålet så, hvad det skal være. Jeg har tidligere set for og imod debatter omkring Furlex og Plastimo.

Jeg skal bruge et rullesystem med et forstag på 8.80 meter (Solus 24).
Jeg har set priser på Furlex 50S med godt 10 meter (kan vel kortes af til 8.80 meter)til ca. 5600 Kr. Kan det fås billigere, f.eks. i vinterhalvåret?
Er det rigtigt forstået, at hvis man køber Furlex, så skifter man samtidig forstaget, og det er med i prisen?
Og at man ved Plastimo bevarer det eksisterende forstag? Plastimo 806S kan fås ca. 1000Kr. billigere end Furlex 50S. Kan det betale sig at spare de 1000 Kr. ?

Lige til sidst. Hvis en af LDS brugerne kunne give en prisidé på en rullegenua til en Solus 24 med UV bagkant, samt div. skumdimser, ville det være dejligt? (Genuaen er ca. 20 kvm)
Så har jeg et løseligt budget at gå ud fra.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prisen på sejlet kan jeg ikke give dig. Men ved du få en del rabat over vinteren.
Vi ville også have Plastimo for at sparer lidt. Men der hvor vi købte det forhandlede de begge dele, men de anbefalede Furlex fordi det altid virker.. De havde ofte oplevet at plastimo satte sig i stærk blæst og altid der hvor det var kritisk.. på vej ind i havn og sådan. Så er turen på fordækket jo ikke sparet alligevel.
For merprisen fik vi nyt forstag og til foråret da vi monterede masten kom deres rigger og hjalp med at sætte rullen på. og nogle måneder før, var han der også for at tjekke masten og beslag. Der blev - med i prisen - fremstillet en rustfrit beslag så alt sad korrekt.
Og har jeg problemer med trim af masten kan jeg bare sejle til Rudkøbing og så trimmer de den.. og det er nu anden sæson vi sejler med den.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Nej det er en 100 hvis jeg husker rigtigt.. og så fik vi omsyet en næsten nyt forsejl..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

OK... tak for det.
Vil prøve at finde ud af, hvad forskellen er... prisforskellen er vist 2K på de to modeller.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Vi sejler i en Maxi 77 med en mast på knap 10 m og den er masthead.

De skriver godt nok at en mast er ca. 9 m på sådan en men vores er 9,38

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Annonce
Har nu fået en nysyet rullegenoa fra Elvstrøm sails, med Epex og UV beskyttelse, samt et Furlex 100S rullesystem.
Lavede en fin byttehandel, men prisen på sådan noget er normalt lidt pebret.
Ca. 18.500 Kr.

Men hold da op der er længe til foråret lige nu.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Tillykke. Det er ren luksus.. men husk nu at holde igen når du ruller ud... ikke det hele smadre i et brag.

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for det.
Ja, jeg skal nok være påpasselig.
Når du skriver holde igen... er det så på Furlexens "indrulleline" du mener, samtidig med man hiver i skødet?
Eller hvad er din teknik?

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Hvis du lader indhalerlinen gå uden at holde igen i god vind vil det hele rulle ud i et kæmpe brag.. og er du uheldig så smadre du rullen..

Min sejlmager fortalte om flere der lige har fået rulle på og første gang de skulle rulle ud, slap de bare det hele med skødet bundet fast.. og så bliver der revet til..

Holder man fast i linen kan du holde den i en hånd i storm.. og ikke noget med at den trækker og brænder i hånden..

Det fede er jo ikke kun så let det er at sætte sejl.. men ikke mindst, så let det er at rulle ind igen eller lige rebe et par omgange hvis vinden tager til..

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Tak for vejledningen GRAND. Jeg ville være ked af at ødelægge tingene den første gang man bruger det.
Og helt ærligt, havde jeg da ikke tænkt på at det skulle være nødvendigt at holde igen.
Men det er jo indlysende når du forklarer det.

Og så kan det efterår & vinteren med, godt se at blive overstået i en ruf

Jeg har jo først lige fået det hele leveret i seneste weekend.
Båden skal op om 1 måned, så jeg må vente i 7 måneder med at bruge den nye "rulle"

P.S. Så lige at du skrev omkring længden af forstaget på din Maxi. Det var det samme med min Solus. Forstaget er officielt opgivet til at være 8.80 m. Virkeligheden var hos mig, at det var 8.88 m.
Så det er vist vigtigt ikke bare at gå ud fra at målet passer. Det var sejlmageren der ville have det nøjagtige mål, da han havde erfaring for at målene varierer meget fra båd til båd, selv indenfor samme type. Grunden er at flere både har fået nye master i årenes løb, og at der også har været forskel på, hvilken mast bådene er leverede med fra bådproducenten.

 " Hvis alt ser ud til at være i orden, så er der noget du har overset "


Med venlig hilsen

Jan

Solus 24 "Ofelia"   ___/)__/)_            www.solussiden.webs.com

Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis