Lecablokke på støbt sokkel

Hej.

Jeg skal til at lave sokkel til min carport. Jeg får leveret betonen som fyldes i de udgravede render. Jeg vil lave en "kasse" rundt på hele den støbte sokkel af lecablokke, hvor jeg så vil fastgøre min bundrem til. Hvordan skal jeg sætte lecablokkene? Skal de sættes med det samme eller skal jeg vente noget tid til betonen har sat sig? Skal lecablokkene fugtes inden de bliver sat i, for ikke at suge for meget fra betonen. Og hvad med forankringen? Min plan var at bore huller i nogle af lecablokkene, og sætte gevindstænger med møtrikker og skiver fast deri.

På forhånd tak.

Henrik
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Er der slet ingen der har en kommentar eller et hjælpende ord til det her?

Henrik
jow jow da. det letteste er helt klart at stætte lecablokkene med det samme. Du kan også lime dem på efterfølgende men det er - synes jeg - mere besværligt. Det sker ikke ngoet ved at fugte dem men tvivler på det har den store effekt. De suger jo ikke vand på samme måde som en mursten f.eks. gør.

i din beton støber du nogle vindtrækbånd ned som gøres fast til den rem spærene lægger af på. Det sikre at dit tag ikke flyver af. Du kan også bore nogle gevindstænger ned (med et halvlangt bor - gennem leca) og gøre din rem fast med disse. De limes med forankringsklæber.

god arbejdslyst
Tak for svaret. Med hensyn til forankringen har jeg dog valgt at gøre som på følgende billede. I alt 16 punkter som vist bliver lavet i bundremmen.
Med hensyn til sætningen af lecablokkene, skal de så sættes med det samme når betonen er hældt i og jævnet ud? Vil de ikke synke i, eller er betonen for "tæt" til at det sker?

Henrik

Jeg har lige lavet carport, jeg fik soklen gravet ud med en minigraver, betongen blandede jeg selv.

Jeg lavede en simpel forskalling, af brædder, så betongen kunne rettes af i vatter.

Jeg støbte den ene dag, og ca 12 timer senere, kom lecablokkene på.

Jeg satte blokkene i blød, i en balje vand i et øjeblik, de suger nu ret godt. (lecaen gør ikke, men det gør til gengæld cementen og bindemidlet)

Jeg brugte kun 10 cm brede blokke, (selve soklen er 25 cm. i bredden, og 90 cm i dybden)så passede de til remmen, jeg støbte ankerjern ned, som jeg lige "rillede" ind på indersiden af blokkene.
Jeg pudsede soklen, inden der kom træ på.

Mvh jens

Hej Henrik,

Håber carporten står endnu :-) ? Jeg skal igang med skur her hen over sommeren ov vil lave sokkel efter samme metode som dig med gevindstænger gennem lecablokken ned i beton.

Jeg kan godt li´ ideen med at der er modhold/skive i bunden af gevendstangen.
Men ang. dit vedhæftede billede, jeg kan simpelthen ikke lure hvordan du har fået skive + 2 x møtrikker til at sidde på undersiden af lecablokken, nede i betonen.

Har du forboret/monteret hele samlingen af gevindstang, skive, møtrikker i lecablokken og sat det samlet ned i den bløde beton?

Alternativt vil jeg fastgøres dem som Boso er inde på, når betonen er hærdet, bore huller i leca og fastgøre med forankringsklæber (altså undvære skiver på undersiden).

Mvh Allan



/ Allan
Annonce
Hej aalbj.
Ja den står sgu endnu. ;-)
Så vidt jeg husker, så borede jeg huller i de 16 leca-blokke jeg skulle bruge. De blev så lavet som vist på billedet. Altså med et lille stykke træ der hvor bundremmen skal sidde, for at give den rigtige afstand når den rigtige bundrem skal på. Så er det bare at trække gevindstangen helt op under lecablokken, placere den og så trykke gevindstangen ned gennem den bløde beton. Det virkede fint for mig. Hvis du har mulighed for det, så skift skiven i bunden ud med noget som ikke er rundt. Måske firkantede skiver hvis du kan finde det. Det forhindrer at gevindstangen drejer med rundt, når du spænder bundremmen fast. Det havde jeg lidt problemer med nemlig...

Henrik

Fandt sørme lige et par billeder.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis