Spm. til service- og vedligeholdelsesaftale

Kære andre LDS´er!

Vi har altid haft biler af ældre dato for at spare på udgifterne og afskrivningen og herunder fået dem vedligeholdt og reperareret på ikke-autoriserede værksteder.

Nu vil vi gerne privatlease en bil og har fået vedhæftede vilkår (1 side) for service- og vedligehold.
 
Jeg selv har svært ved at gennemskue aftale og vilkår og er primært interesseret i hvad jeg kan få af udgifter ud over hvad der er dækket af aftalen? Fx. reperationer som følge af normal slitage samt nødv. ved bilens sikkerhed - hvad betyder det? hvad kan man risikere her? Vil værkstedet i disse tilfælde så selv komme med reservedele uden beregning? Hvike yderligere spørgsmål skal jeg stille ift. aftalen? Som det ses i vedhæftede er aftalen jo meget kort og ukonkret! HVem betaler reservedelene? hvad med fx. udskiftning af tandrem og bremser - udskiftningen er vel inkluderet men er reseredele også

Håber på jerers hjælp, da sådanne uforudsete omkostninger kan bombardere vores økonomi... På forhånd tak:


kh. hilsen Mr. GDS 0
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej,

Først og fremmest skal jeg lige sige at jeg blot tolker hvad der står udfra bedste evne, men at jeg ellers ikke har kendskab til emnet.

Som jeg ser det har indgår selve vedligeholdelsesarbejdet i aftalen , men intet andet. Det fremgår ikke umiddlebart hvorvidt sliddele er medregnet eller det vil være for egen regning. Der står jo blot at "service- og vedligeholdelseseftersyn" og "reparationer som følge af normalt slid" indgår - men det siger jo ikke nødvendigvis så meget om de reservedele der skal anvendes...

Men hvad dækker "normal slid" over?... Tjaa... Eller rettere - hvad dækker det ikke over? Jeg vil tro det ikke dækker...
- hvis du spænder en tung bådtrailer efter bilen og brænder koblingen af på et slæbested
- hvis for- eller bag-hjul (det trækkende sæt) er usædvanlig mere slidt end det andet sæt som resultat af hjulspind (lån blien ud til din søn på 18 år)... 
- hvis du har svindet sæder, bundmåtter og andet interiør til med olie eller andet der ikke kan rengøres
- hvis du.........

Som jeg ser det er reparationer som følge af normalt slid inkluderes - herunder udskiftning af sliddele som eks. bremseklodser, dæk og andet der ikke kan forventes af "den almindelige" bilejer. Derimod skal du forvente selv at fylde sprinklervæske, skifte viskerblade, efterfylde olie etc...

Som jeg lige ser det er der ikke så meget odiøst ved aftalen - men synes nok lige du skal få specificeret om reservedele for service- og vedligehold samt reparationer som følge af normalt slid er inkluderet...???


 

Er det ikke en ny bil?Hvis ja er der fabriksgaranti så det er vel ikke noget problem.
Dæk er en sliddel og dem bekoster du selv,bremser er også en sliddel men dem må de skrive lidt mere om.
En pærer koster ikke alverden men nogle biler er skruet så sindsygt sammen at det godt kan koste en time at skifte den.
Hvad er det for en slæde og hvad skal den koste?
René
Takket. Det er en fabriksny Fiat 500 topmodellen til konen, altså bil nr to. Derfor lidt risikabel ift økonomien. Så den er fabriksny og hvilke positive konskvenser har det? Jeg spørger det vedr reservedele. Generel synes j at aftalen er meget uspecifik og for generel og dermed til de auto. Værksteder fordel.


kh. hilsen Mr. GDS 0
fiatter har 2 års garanti,jeg vil da tro at det også gælder leasing biler.Så længe at der er garanti på en bil skal man ikke bruge reservedele.
Dæk,bremser,pedalgummi,pærer og hvad ved jeg er sliddele det er ikke fiats bord.
At jeg ikke ville lease en bil er ikke ensbetydendene med at det er dumt,jeg kan bare ikke se fidusen.
Selvfølgelig skal man ikke tænke på afskrivning og motor defekt i nogle år meeeen hvad har den sikkerhed så kostet?Jeg går da ud fra at firmaet tjæner på deres ulejlighed.
René
Annonce
Nu skal man så nok lige sætte sig rigtig godt ind i prisen inden man mener at det kan/ikke kan betale sig at lease en bil. Men så vidt jeg husker er fiat 500 en af de biler hvor du rent faktisk spare lidt penge når regnskabet er gjort op, selvfølgelig bliver du straffet for buler og ridser hvis du er et svin med din bil, sådan er det nu, men ellers kan jeg ikke rigtig se nogen ulemper ved Leasing
Hej

Har ikke læst din kontrakt men FDM anbefaler at få den gennemgået af en
advokat eller hos dem. Der kan være ting som det med den stand den skal afleveres i
der kan give problemer og hvad sker der hvis du smadrere den eller du af forskellige grunde vil ud af kontrakten.
Hvis jeg ville lease en bil ville jeg helt klart gå til FDM (kræver jo at man er medlem)
eller med glæde bruge nogle penge til at få en advokat til at se på kontrakten.
Men lige netop de små biler kan som regel ikke betale sig at lease FDM har lavet
nogle beregninger og de viser at jo dyrere bilen er jo bedre er det at lease.
Men de små biler smider ikke så mange penge så over en 3 årig periode er det
billigst at købe.
Men kig i FDMs medlemsblad for inden for det sidste år er der skrevet en del
om at lease biler.
Hvis du ikke er medlem af FDM kan du læse deres blade på bibloteket.

Hilsen Jan

P.S. Er forøvrigt en fin fin bil i kikker på
Er desværre ikke medlem af FDM, men j tjekker deres website. Derudover har FDB sagt god for dem. En god og flot konebil, men desværre kun fordøre.

De har svaret flg., altså reservedele er med::

Ja hvis der sker noget med bilen indenfor alm. slidtage i perioden, er det os som betaler alle udgifter i forbundet med reperationer.-

Du skal ikke tænke på fabriksgarantien, da du vil have garanti i hele perioden.


kh. hilsen Mr. GDS 0
Fjernet af moderator
(Årsag: Ren reklame )
Denne bruger er blokeret pga. overtrædelse af ordensreglerne.

Mon ikke MrGDS fik løst problemet for 7 år siden?


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis