alu glaslister

Hej

Jeg påtænker at udskifte vores bundlister til nogle i alu, problemet er at vi har sprossevinduer, så antallet af bundlister er "MANGE".
Spørgsmålet er om det er alle bundlister man skifter eller er det kun den nederste.

mvh.
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
coes

Du kan sagtens nøjes med at skifte den i bunden af dine vinduer, hvis de øvrige er friske.

Dafa er et af produkterne du kan bruge, det øger også dine vinduers "levetid" i det  dine vindues-rammer bliver "ventileret" og dermed hold tørre.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
coes

Så lidt

Go' arbejdslyst.

M.vh. maskinsnedker

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Nøjes og nøjes...? De øverste glaslister tjener samme formål som de nederste, så jeg vil til en hver tid holde på at det er håndværksmæssigt korrekt at skifte alle bundglaslister til alu - ellers kan jeg ikke se at operationen skulle tjene noget formål. Det vil efter min bedste overbevisning blot komme til at se amatøragtigt ud :-(

Husk iøvrigt - hvis du skifter (helt eller delvist), ikke at lade sideglaslisterne stå helt ned mod bundglaslisten. Levn 1-2 mm - det vil bevirke at de ikke står og trækker fugt - hvilket vil forlænge levetiden betragteligt.

Mvh
KJ, Bygningssnedker
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hmmm... så må jeg nok hellere skifte dem alle.

Mellemrummet mellem sideglaslisterne og bundlisten, kan den med fordel fyldes med silikone ? Eller er det en dårlig idé?
Annonce

Lige en rettelse til svaret ang. flyvende sideglaslister
Hvis du vælger at lade sideglaslisterne "flyve" over alubundglaslisten ( hvilket klart er at anbefale ) skal afstanden være min 5mm.
Snittet skal desuden skæres skrå således en vanddråbe kan "knække af ".

Ved køb af alubundglaslister, er der nogle ting du lige skal tjekke.
1) afstand fra rude til falskant
2) lige eller skrå fals ( hvis vinduerne er ældre end 20 år )

Håber det var til lidt hjælp.


Kvalitet giver tilfredshed.......

Glemte lige....... NEJ du skal IKKE fylde mellemrummet ud, blot male sideglaslisterne i enden

Kvalitet giver tilfredshed.......

Der er overhovedet ikke nogen god grund til at udskifte træglaslister til allu-ditto. Heller ikke bundlisten.
Det handler om vedligeholdelse.
Hvis listerne iøvrigt ikke fejler noget så skal de jo blot males sammen med vinduerne. Ogeftersom særligt den nederste glasliste er hårdt udsat skal den have en påføring ekstra hvert 3-4-5 år altefter "miljø"
Bundlisterne er allerede mere end "modne" til udskiftning. Jeg gider ikke male vinduer i 5-7 m højde hvert 3. år  - derfor alulister (som allerede er indkøbt) .....
Til GMS - 5mm over bundglaslisten? Det ved jeg ikke hvor du har lært, men det ville jeg aldrig anbefale. Ikke blot af æstetiske årsager, men det vil heller ikke gavne formålet yderligere - blot se stumpet ud. Målet er at enden skal have mulighed for at ventilere, og der er 1-2mm tilstrækkeligt.

Jeg har iøvrigt aldrig hverken set eller monteret trævinduer, hvor der har været levnet 5mm.

Min anbefaling er fortsat 1-2mm, og så er det korrekt at give dem en gang træbeskyttelse over enden hvis det skal være rigtig godt (endnu bedre hvis du dypper dem i evt. Gori 22 inden du maler).

Mvh
KJ, Bygningssnedker
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også