Fiberdug under stabilgrus?

Hej.

Jeg er ved at lave pladsen foran mit hus, hvor der skal være en carport.

Efter udgravningen til det fundament der er blevet støbt til det værksted der kommer i forbindelse med carporten, så er pladsen blevet kørt voldsomt op, og hvor der før var mos/græs, er der nu ret mudret, når det har regnet.

Jeg vil nu gerne have de ca 150 m2 dækket af stabilgrus 0-40, i et ca 15-20 cm tykt lag. Ingen fliser - bare rent stabil.

Men de kloge siger jo at man skal grave den øverste jord af, før man lægger grusen. men jeg ville være ked af at miste de 15-20 cm ekstra terrænhøjde, da den ekstra højde gør 2 ting. Dels kan regnvand rende ud til siderne hvor terrænet er lavere, og dels passer den ekstra højde med, at trinnet ind i værkstedet bliver 10 cm højt, i stedet for 30.

Kan man ikke komprimere jorden godt, og så bare lægge fiberdug, før man få grusen på?
 
jeg har 200 m2 fiberdug liggende, og der er stor forskel på om jeg skal have 50 eller 100 m2 stabilgrus rent prismæssigt. Desuden er det er KÆMPE arbejde at grave jord af, for den er fyldt med sten og rødder, og derefter er det vanskeligt at skaffe sig af med.

Jeg er ikke bekymret for lidt ukrudt i grusen.

Det skal siges at undergrunden her er FYLDT med store sten, så da der kørte en lastbil ind på grunden med 30 tons grus til fundamentet, så sank den ikke mere end 15 cm i, selvom det øsregnede. Der er altså fast bund.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er fint med fiberdugen, det gør det hele mere stabilt, når du skal have pladsen liggende,  med stabilgrus, så er der der ingen grund til at fjerne overjorden, skulle det hele sætte sig lidt, er det jo nemt at jævne det lidt ud, eller få kørt lidt mere på.

mvh jens
Tak Jens

Du har givet mig ro i sindet, og skulle der alligevel komme lidt hjulspor med tiden, så kan jeg som du siger, fylde lidt på.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jeg gravede heller ikke min gårdsplads af, men lagde blot, som du påtænker, et tilsvarende lag stabiltgrus på.
Det har ikke givet mig problemer og selv når jeg får meget tunge lastbiler ind, f.eks. med træpiller, sker der ikke noget. Jeg kan da godt se, at overfladen fjedrer lidt under hjulene, men hvis der ikke er konstant lastvognstrafik hen over pladsen, sker der ikke noget.

Med venlig hilsen
ktm

 

Lagde du fiberdug ktm??

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938

Fiberdugen fordele trykket fra tunge køretøjer, så er risikoen for at de laver dybe spor mindre.

mvh jens

Jeg lægger nu præmært fiberdugen for at stabilen ikke skal blive blandet med jord over tid, via kapillareffekt og regn, da meget af det omkringlæggende område hælder ned til pladsen, og det dermed er mange kubik vand der skal ned i jorden. Derfor er der også laven en slags voldgrav langs siden af stykket på ca en meters bredde, og en 30-50 cm dybde på hele arealets længde på 19 meter. Den rende vil jeg så fylde med sten (som jeg har lor** mange af), og plante nogle vedbend hen over. Så lægger jeg grusen så pladsen hælder en lille smule over imod renden.

Som sagt er der så mange sten i undergrunden her i nordskålne, at man har en god dag, hvis man kan stikke en spade i jorden, og få den mere end 10 cm ned. Så jeg er ikke så bekymret for dybe spor, men mere at der kommer en mudderplads.

Der er plads nok til at biler kan vende uden at skulle holde stille imens de drejer på rattet, og dermed er der mindre chance for at der er områder der bliver kradset op.

Heroppe er der mange grusveje, der blot er lavet ved at smide stabil (eller "bärlager" som svenskerne kalder det) i størrelse 0-60-og der er uden fiberdug. Men de fylder jo også på hvert år.

Men ktm har endnu ikke fortalt om han lagde fiberdug??

Tak for jeres råd lav-det-selv venner :-)

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis