opstart uden remhjul.

hej alle.

har en irriterende mislyd fra højre side af motoren.

har tidligere prøvet at afmontere v remmen og starte motoren op for at høre om det var noget i remsystemmet.

lyden var der stadig og har en svag mistanke om det måske kan være selve remhjulet på krumtappen der laver lyden. mit spørgsmål er. sker der noget ved at afmontere remhjulet og starte maskinen op? motoren er med taktkæde.

sys lyden er meget centreret omkring det nævnte remhjul men lyder omvendt ikke som hverken kæde eller oliepumpe.

men som sagt. kan man starte kværnen op uden remhjul?

mvh søren

Søren Hansen

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Søren

Jeg lufter lige en tanke. Nu skriver du ikke noget om hvilken bil/motor osv. vi snakker om, men kunne det ikke tænkes at remhjulet sidder på en aksel der går ind i motoren.
Så selv om du piller remhjulet af vil akslen stadig dreje rundt. Jeg tror du skal kigge hvor denne aksel er lejret og få undersøgt om dette leje er i stykker, da det godt kunne være din irriterende mislyd.

Bare en tanke! Held og lykke med det.

Mvh. Martin.
Hej alle.

ja det var self noget tankeløst af mig ikke at oplyse mærke model osv. :-)

det er en hyundai getz 1.5 cdri fra 07. den 4 cyllndrede diesel med taktkæde i stedet for tandrem. den har gået 127.000

og ja tror den sider boltet direkte på en aksel. er dog svært at se. en den sider med en stor centerbolt jeg har fået oplyst skal spændes 240 nm.

var netop min egen tanke at det måske ku være den todelte type og at vulkaniseringen måske var gået. dog kan jeg ikke midelbart se på remhjlulet hvilken type det er.

lyden er nøjagtig som hvis der er gået et leje i et remhjl. sådan ligesom hvis noget kundststof kører mod hinanden. kan ikke forestille mig at det kunne være hverken kæde eller oliepumpe der siger sådan, men hvad mener i? lyden er heller ikke særlig høj og drukner når motoren for omdrejninger.

til sidst. hvis det viser sig det ikke er remhjulet men noget 3. ville i da vuderer der sker noget ved at køre videre med det? maskinen går ellers jævnt, trækker fint og ryger ikke.

MVH søren





Søren Hansen

Lyd fra koblingsområdet kan meget fint transmitteres til forenden af motoren igennem krumtappen.
Ændrer lyden sig, når koblingen trædes ned?
Det kunne være udrykkerlejet, som er i konstant kontakt med trykfoden som følge af en defekt?

Med venlig hilsen
ktm

 

har egentlig aldrig lagt mærke til om lyden ændres når koblingen trædes ned. men den knirker inde fra koblingshuset når jeg træder på koblingen og man kan mærke vibrationer i udrykkerlejet når man kobler ud og den derfor knirker. tror dog ikke det er derfor. men skal da lige høre i morgen. men godt bud. havde jeg ikke tænkt på. :-)

men hvad mener i om min teori om at det nok ikke er hverken taktkæde eller oliepumpe med den karakterlyden har? er i enige eller?

god weekend til alle.

mvh søren

Søren Hansen

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis