hvilken type fuge

Hej

Vi har lige købt os et hus som vi overtager om en lille måned. En del af husets vinduer (primo plast vinduer) Er ikke blevet fuget. Dem der er skiftet og fuget, er fuget med grå "gummi" fugemasse.

Jeg regnede egentligt med at gøre det samme, men kom til at tænke på at det måske var smartere at lave en mørtel fuge (eller hvad det hedder) Så karmen kan ånde. Eller er det lige meget når det er plast vinduer?

Derudover er der overvinduerne ca 10 cm frihøjde på midten og 6 i siderne (lige ramme i buet murværk) Havde regnet med at  skære en plade af facade eternit. Hvordan fastgøre jeg den bedst?


Mvh Tommy Fer

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce

Jeg har selv plastvinduer, den har jeg fuget med Sikaflex fugemasse, det er stadig elastisk efter 15 år.
Det er noget peberet i pris, vel næsten 100 kr pr tube, men det holder så tilgengæld suverent...

mvh jens

Hej Tommy Husk når du fuger at dybden kun må være max ½ af bredden. Hvis dybden er mere end ½ risikere du at fugen giver sig der hvor den skulle være vedhæftet og derved bliver utæt. Det er derfor at man bruger rundt (pølse formet) "bagstop" bag ved en fuge. På grund af bugen på pølsen er der mere fugemasse ved vinduet og ved muren, men mindre midt på. Udvidelsen vil derfor blive midt på, da det er der den er svagest. Overholder man ikke det, er der chance for at første gang materialerne omkring den, trækker i den, trækker den fri af dens vedhæftning og den vil være utæt fremover. Hvilket kun kan føre til skader og problemer. Mvh Benjamin www.baw-byg.dk

 Udfører arkitekt og byggerådgivning, samt alle former for tømreropgaver. Kontaktes for uforpligtende tilbud.

www.baw-byg.dk

 

Mange tak for de gode råd.

Var godt klar over man skulle bruge en bagstop. Du fik det dog lige forklaret rigtigt godt Tak.

Umiddelbare plan er at jeg prøver at fuge 1 vindue når vi overtager huset. Derefter tager jeg stilling til om jeg skal hyre en professionel eller fortsætte selv

Mvh Tommy Fer

Det var så lidt.

Hvis du ikke har prøvet det før overhovedet, er det måske ikke det bedste sted at starte. Det en fuge man ligger mærke til og som sidder i klima skærmen, hvilket senere også har en betydning for husets værdi.

Indvendig fugning som måske også overmales, er måske et godt sted at blive fortrolig med fugning først. Fugning lavet af en professionel koster kun ca 32 kr per meter, hvilket ikke bliver ret meget i den sidste ende og er ofte slet ikke besværet vær at spare for en der ikke er professionel.

Mvh Benjamin
www.baw-byg.dk

 Udfører arkitekt og byggerådgivning, samt alle former for tømreropgaver. Kontaktes for uforpligtende tilbud.

www.baw-byg.dk

 

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis