Gel Coat - eller Maling

Hej

Jeg har bygget et nyt styrekonsol i glasfiber. Min oprindelige tanke var at sprøjtemale det, men nu tvivler jeg.

Jeg har bygget omkring en positiv form. Dvs. det sidste lag fiber er det yderste på den færdige konstruktion. Jeg har spartlet en del med Glasfiber/Polyester spartel, og overfladen er stort set helt glat nu.

Sprøjtemaling er meget tyndt, og selv små ujævnheder vil kunne ses igennem.

Topcoat er mere tyktflydende og jeg forestiller mig at det kan "skjule" småfejl i overfladen. Desuden kan topcoaten vandslibes og poleres.

A) Hvad anbefaler i ?
B) Kan man rulle topcoat jævnt nok til at det bliver pænt på en flade på ca. 80x50 cm ?
C) 2 component maling er vel svært at sprøjte da det hærder i sprøjten - eller ?
D) 1 component maling er ikke så slidstærkt - eller ?
E) Hvor tykt bliver topcoat typisk ved rulning ? Jeg har læst at man skal (kan) starte med et lag gelcoat og derefter lægge et lag topcoat.
F) Kan man låne et gelcoat farvekort i eksempelvis Claus V eller Hellers ?

Jeg håber i kan hjælpe

mvh Nikolaj

mvh Nikolaj

17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg vil anbefale dig at lægge Topcoat på med pude, så kan du få et resultat der ligner noget der er sprøjtelarkeret.

V.h.  Håndværkeren
Hej
Jeg lavede et fordæk med vindspejl, samt ringdæk,til min jolle, også i posetiv form.
Jeg brugte gelcoate (+voks) det virker jo som sprøjtespartel jeg afsluttede med at slibe og polere, det stod fin glat og blank.
Jeg sprøjtede det på...
Ja hele båden fik samme tur.

mvh jens
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
lige et par billeder

tak for jeres svar... det ser meget flot ud det du har lavet der.... jeg går efter topcoat.. om jeg bruger pude eller sprøjter tænker jeg lige lidt mere over....


mvh Nikolaj

Hej
Det er besværligt at sprøjte med gelcoate, jeg brugte en overkop sprøjtepistol til tryklyft.
Det skal fortynnes, man skal også være hurtig til at, rense sprøjten, for det tørre jo ret hurtigt.
Hvis jeg skulle igang igen, så tror jeg at jeg vil, bruge noget Hempel poly best maling, eller også gelcoate, med rulle eller pude.

Husk at blande lidt voks (parrafinolie), i gelcoaten ellers tørre den ikke op.

mvh jens

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

Jeg søgte og søgte for at finde ud af hvilken farve min båd har. Producenten vil ikke eller kan ikke oplyse det. Det er ikke helt klart. Forhandlerne ved det ikke præcist.

Anyway jeg valgte en farve som selvfølgelig ikke findes som standard i TopCoat. jeg fik den blandet ud fra et Ral nummer og har nu rullet det på i 2-3 lag. Farven er nogenlunde men ikke perfekt. Tykkelsen på topcoaten er dog ikke helt så god som jeg havde forventet. Da jeg skulle slibe i det forleden dag var der enkelte steder hvor jeg sleb igennem. Rimeligt ærligt. Så jeg er ikke helt tilfreds med farven og ikke helt tilfreds med arbejdsprocessen med at rulle TopCoat på.

For nogle år siden malede jeg med en enkomponent Hempel farve 53800 som passer rimelig godt med farven på min båd. Den farve laver Hempel bare ikke i Poly Best.... troede jeg. Det gør de dog i Tyskland. Rimeligt mærkeligt. Jeg ringede til dem. De siger det er helt normalt. I DK er den eneste orange Poly Best 50190. I Tyskland har de kun 53800. Hvad logikken er kan jeg ikke helt følge !  Har de andre både i Tyskland ;-)   ?

Nå .. men jeg har nu bestilt Poly Best 53800 i Tyskland, og har tænkt mig at sprøjte det på. Der er for øvrigt mange penge at spare... 0,75l i DK = 445,00 kr.,  0,75l i GE = 235,00 Kr.. Light primer 0,75l i DK = 305,00kr, 0,75l i GE =  150,00 kr.

(+90 kr i forsendelse).

Sikke besværligt det er ;-) ..... men måske bliver det også flot...


mvh Nikolaj

Jeg er lige blevet færdig med og sprøjte min jolle med topcoat, jeg kom frem til at det skal sprøjtes på for og lægge nok på.
Jeg sprøjtede af 2 gange første gang med ca 15% styren i bare for og få det igennem sprøjten med en 2,5 mm dyse og få bygget et tykt lag op en mellemslibning og der efter en tur med 40% styren i, efter vådslibning først med korn 400 og korn 800 og en gang polering vil jeg våge og påstå at den fremstår som ny og inden havde skroget mange skrammer.
I alt stod det mig i ca 600 kr plus slibepapir og står nu med en overflade der kan tåle nogle knubs og som er til og reparere på senere.

Pinballs

Det lyder fascinerende med sprøjtning af topcoat. Det lyder også som om det bliver flot. Hvad med hærdetiden ? hærder det ikke i sprøjten ?  eller renser du den hver 15-20 min. ?

mvh Nikolaj

Hærdetiden er omkring 20 min, jeg skød sprøjten igennem med acetone mellem hver sprøjte fuld og rensede den til sidst.

Pinballs

Jeg brugte en overkoppistol, til trykluft, sådan en man bruger til sprøjtespartel.
(den orginale beholder, blev erstattet, af en 1½l colaflaske, så skulle der ikke fyldes på så tit)
Jeg brugte som nævnt Gelcoate + voks (topcoate)
Det fungerede fint, min båd havde forskellige ujævnheder, man kan jo lægge næsten ugegrænset lagtykkelse på, så det første lag lavede jeg ret tyk.
Så efter første afslibning, derefter var næsten alle ujævnheder væk.

Det er nok den billigste og bedste gang "maling", men den er noget arbejsdkrævende.

Biltema har noget de kalder topcoate, (jeg ville kalde det 2k maling) det har jeg hørt posetivt omtalt fra flere sider, det er rimeligt billigt.Jeg har ikke selv prøvet det...

mvh jens
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også