Batteri / Lader

Har lige købt en "CTEK" multi xs 3600 lader ,sidder og kigger på brugsforvirringen ,og kom til at læse om at batteriet kunne være "sulfateret" er der nogle der kan fortælle mig hvad det betyder

Mit batteri havde slået en kolbøtte nede i kistebænken en aften hvor vi sejlede i rimeligt hårdt vejr til trods for at det stod i en kasse der dog ikke var ordentligt fastgjort ,så nu er der lavet en ny med en rem henover og den er fastgjort i bunden
Mit batteri havde mistet lidt vand i 2 kamre , vi lurede på det ,da loggen blev med at starte forfra og skrev "All Set" og gik ud ,så jeg tjekkede det da vi kom i havn

Havde en gammel sekunda lader som jeg egentlig ikke var sikker på ,og derfor købte jeg den nye idag
Det ser ud som den lader på batteriet men den stod og blinkede i 20-30 sekunder lige da jeg satte den til batt. og det skulle så være noget med at den "afsulfatere" ????

Tim  
 
1 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis et batteri bliver afladet for meget, lægger syren sig i lag - kan ikke lige huske om det er i bunden eller toppen - og så virker det ikke særligt godt. Når du så sætter den på recon (afsulfatere) lader den med ca. 16 volt som får batteriet til at koge i en kort periode og det gør at syre og vand bliver blandet igen..

Hvis der er løbet syre ud af batteriet skal du have målt syren (vægtfylden) og så få efterfyldt - hvis du kun efterfylder med vand bliver syreblandingen for tynd..
Men det er kun hvis det er løbet ud.. Hvis der er kogt væske væk ved ladning og varme er det sjovt nok kun vand der forsvinder og så kan man bare hælde vand (uden kalk) på igen.


Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis