Marstal 6HK

Hej alle kloge hoveder med erfaring i Marstal motorer. Jeg har et KÆMPE problem. Når jeg har sejlet et stykke tid, så "knalder" det ud gennem karburatoren, og motoren går i stå. Efter et stykke tid kan jeg starte igen og sejle småt, men problemet kommer igen. Jeg har skiftet topstykke, ventiler og fået karburator og magnet serviceret hos Marstal Motorværksted. Mit tænrør er meget sodet og skal renses efter hver sejlads.
57 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Har du tjekket elektrode afstanden på tændrøret? Afstanden skal være 0,6 mm iflg instruktionsbogen.
Noget andet kunne være en ventil der hænger, er de blevet tjekket/slebet for nylig? Ventilspillerummet skal være 0,25 for indsugnings-og 0,3 for udstødningsventilen.
Platinafstanden bør du nok også tjekke, den skal være 0,4 mm.
Hvis du har monteret magneten rigtigt, kan tændingstidspkt ikke være problemet, hvis den vel at mærke står på høj tænding efter
du har fået motoren i gang.
Mvh
Jan

PS! Køler skidtet som den skal?

JanViking

Tak for dit indlæg Jan. Jeg har fået skiftet ventiler og topstykke sidste år, tændrør er OK, magnet er lige serviceret af Marstal så jeg går ud fra at platiner er OK. Det "sjove"er at der er masser af kompression når jeg skal genstare, så det kan umuligt være indsugningsventilen der hænger. Det skal dog siges, at det er ikke nemt at starte efter "knaldereiet" men så er kaburatoren jo også blæst tom. Min teori er, at magneten fejltænder, og at dette er en periodisk fejl?????
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Netop derfor ville jeg tjekke platinafstanden en ekstra gang, hvis jeg var dig!
Mvh Jan

JanViking

Hej Jan
Det vil jeg så gøre!!!!
Forøvrigt så har jeg også skiftet tandhjul i kølepumpen, og det virker perfekt, masser af kølevand.

Hej
Jeg har nu undersøgt platinaftstanden på magneten, og den er fin (0.4mm) som maualen foreskriver.
Jeg har en teori om, at min luft/benzin blanding er for fed (tændrør soder meget). Skal tomgangsskruen (luftskruen / blandingsskruen) stilles ved lav eller høj tænding??? er der nogen derved det.
M.v.h aaris

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tomgangsskruen skal indstilles når motoren er på høj tænding. Lav tænding er jo kun til håndstart for at forhindre motoren i at slå
tilbage og brække armen på dig. Så snart motoren er i gang slår man over på høj tænding.
Ang indstilling af hovedstrålespids: Start med at dreje den helt ind (altså lukket) og drej den ca 1½ omgang den anden vej, så er den
grov indstillet. Start motoren og sejl en tur med normal fart. Når motoren er varm, drejer du (mens motoren kører) strålespidsen (den store fingerskrue bag på karburatoren) ind indtil motoren er lige ved at gå ud, drej herefter en ½ omgang den anden vej og karburatoren skulle være indstillet rigtigt. (Jeg skal naturligvis ikke kunne garantere at ovenstående fremgangsmåde gør motoren i stand til at overholde vore dages emissions krav, hvilket en Marstal motor nok iike gør alligevel)
VH og held og lykke

Jan

JanViking

Hej Jan
Tak for dit svar, men nu er det således at min kaburator ikke har indstillelig strålespids. Det jeg mener er blandingsskruen (den "fingerskruge som man stiller luft / bezin forholdet ved tomgang nr. 15 på reservedelslisten) Jeg har fast hovedstrålerør nr. 71 på reservdelslisten. Jeg vedhæfter et scannet dokument, men ved ikke om det vil lykkes.

Mvh, aaris
Så vidt jeg kan se, har du samme karburator som vi har på vores E 2 (14 hk). Strålespidsen stiller du på skrue nr 71. Prøv det. Jeg er næsten sikker på det er blandingsforholdet luft/benzin den er gal med når de andre ting er i orden.
Held og lykke

Jan



JanViking

Hej
Har knoklet heledagen med den S.... motor!!! Problemet er stadig det samme, når motoren belastes knalder den ud gennem kaburatoren.
Det sidste der mangler er at flytte tændingstidspunktet. Er der nogen der har opskriften på hvorledes man ændte på tændingstidspunktet???? alle forslag modtages ked kyshånd.

Venlig hilsen
aaris
Den skal tænde 20 gr. før top. Svinghjulet er Ø 385 mm, så groft regnet ud i træskolængder skal platinen åbne
67,2 mm før dit stempel er i top. Jeg ved ikke om der er topmærke på dit svinghjul, måske hvis du er heldig.
På vores motor er der spole og strømfordeler, for at forskyde tændingstidspkt. skal man blot dreje strømfordeleren lidt.
I yderste nødstilfælde må du jo kontakte Motorfabrikken Marstal.
Vh
Jan

JanViking

Der er yderligere 47 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også