De yderste fliser synker

Hej

Jeg har overtaget en terrasse hvor de yderste fliser er begyndt at synke i jorden. Jeg kunne rette op på dem, men så kommer problemet jo sikkert igen, er der et specielt trick til at holde de yderste fliser på plads? De ligger ud mod græsplænen.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
En optimal sikring af kanten på en terrase, og alle andre flisebelagte overflader, er at sætte nogle kantsten i beton (eller sten, f.eks. granit), og sikre dem med jordfugtig beton under niveau. En mindre markant løsning kunne også være, at støbe en stribe beton i passende dybde med en bredde på 10 - 20 cm, hvis overflade passer med højden på afretningslaget under resten af området; så de yderste fliser et stabilt underlag.

 

Hvis de ligger ud mod en græsplæne, så burde de ikke synke. Det tyder på, at underlaget ikke er lavet ordentligt - måske ikke har været stampet tilstrækkeligt, er vandlidende eller?
Op med et par sten og se, hvad årsagen er.

Mvh.

Jan R.
Det er meget vigtigt at underlaget er lavet korrekt. Se vejledning til hvordan korrekt underlag til en terrasse laves her: http://www.fc-beton.dk/fliser_tips_tricks_45.html
Der er muligvis ikke grus langt nok ud under terrassen?

"I øvrigt skal bærelagene gå ca. 25 cm længere ud end belægningen."

Jorden ved siden af er normalt blødere, og underlagsgruset skrider derfor ud i jorden, så de yderste fliser synker?

Træd ikke på mine ledninger :o)
Nu er det kun gætterier. Men er det en stor græsplæne hvor der muligvis har været en lidt større plæneklipper oppe på den belægningskant når der skulle klippes?
Annonce
Jeg hopper lige med på dette indlæg, for jeg døjer selv med samme problem.. Dog har jeg ikke overtaget, men lagt terrassen selv, så jeg ved at underlaget er i orden (10 - 15cm grus, bund stabil og top finere som alt er vibreret ned af flere omgange).

Men afslutningen ud mod bedet havde jeg ikke lige styr på, så der skrider gruset og stenen synker.

Har jeg forstået det korrekt, hvis jeg siger at man skal grave en rende lidt dyrere en rettelaget, stampet grus i bunden, og så støbe en betonkant op som holder rettelaget på plads, og lægge den sidste række fliser i et tyndt lag beton på den støbte kant, men uden at støbe dem fast?

Afslutning med natursten kommer til at fylde for meget, så den løsning bliver ikke relevant


Mvh. 
Olsen
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis