Korkgulv på ujævn beton

Hej Jeg skal i gang med at lægge korkgulv i køkkenet i stedet for de klinker vi har nu. Udfordringen er at det nuværende gulv hælder en del - cirka 4 cm på de godt 4 meters bredde, som gulvet har. Jeg tager klinkerne op, inden vi lægger korkgulvet, og underneden er der beton. Hvordan vil I udjævne gulvet? Skal man bare hælde selvnivellerende spartelmasse på eller bør evt slibe af betonet for at det mere jævn end man hælder spartelmasse på? Måske er der også helt andre muligheder?? hilsen Steffen
27 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
moestrup

Velkommen her.

Du skal nok prime dit cement gulv (købes hvor du køber din selvniv. spartelmasse) inden du bruger denne selvniv. spartelmasse, det fik jeg anbefalet da jeg lavede noget lignened for nogle år siden.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Jo mere du får jævnet knoldene fra det gamle fliseklæb, jo mindre af det dyre selvnivellerende skal du bruge.
Hvis du vil rette det 4 cm skævhed op med selvnivellerende, bliver det ganske kostbart.
Jeg ville nok grovrette med finkornet beton, og så finrette så lidt som muligt.
Husk endelig at prime rigtig godt og grundigt, idet massen ellers slet ikke vil flyde, som man håber på, og rør det meget grundigt op med en maskine, der kan klare mosten. Din batterimaskine dur slet ikke.

Med venlig hilsen
ktm

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
er der større buler , slibes de væk først
prim gulvet først 1:10 , og brug så selvnivelerende spartel , men du kan ikke bare hælde det ud , det skal rettes af med et retholt
at det er selvnivelerende , betyder kun at overfladen flyder sammen , det retter ikke selv gulvet op , medmindre du skal have flere cm på , men så koster det også flere tusinde kr

MVH
gulvmontøren
Måske udtrykte jeg mig ikke helt korrekt. Fordi gulvet er nok snarere ikke-plant end ujævnt. Altså gulvet hælder cirka 4 cm på de 4 meters længde, men jeg ved ikke om det er decideret ujævn. Så spørgsmålet er måske snarere om jeg kan lægge kork klikgulvet på en ikke-plan overflade, hvis blot der ikke er store ujævnheder??
ja , det kan du godt , bare du har i baghovedet at du kan se ALLE ujævnheder gennem korken bagefter , så er det jo op til dig selv hvor meget du vil gøre ud af det
hvis det bare er nogenlunde jævnt , kan det godt holde , men overfladen bliver lige så ujævnt som underlaget
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hej bredker

tak for svar. hvad mener du med at jeg kan se alle ujævnheder gennem korken? At der er et fald på gulvet eller hvordan? Jeg lægger nemlig ikke meget mærke til de 4 cms fald i dag på klinkegulvet
hvis du feks har en kant i den gamle fliselim på 1-2 mm og limer kork på uden at slibe den helt glat , vil du komme til at se kanterne på oversiden af korken i løbet af få uger
Ok, men hvis jeg nu får slebet al fliselim af, så der bare er rå beton tilbage - vil jeg så godt kunne lægge klik-gulvet til trods for de 4 centimeters fald?
Ja, det er der ingen problemer i, så længe fladen er jævn.

om det er vandret har ingen betydning for korken.
Mange tak for det. Er det let at vurdere om en flade blot er "ikke-vandret" fremfor ujævn? Og er der nogle smarte tricks til den slags?
Der er yderligere 17 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også