hvordan save i lamineret plade?

Hvordan saver man i en lamineret plade, uden at laminatet flosser i kanterne?

 

16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
med en meget fin klinge og gør man det med en rundsav saver man fra bagsiden.
tak skal du have

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Som Sluppermand foreslår.
Eller ved at sætte en plade på oversiden af den plade du skal save. Den kan med fordel skrues fast i den del du IKKE skal bruge. Så saver du gennem begge plader, og derved undgår du flossede kanter.
Det kan sommetider være den løsning jeg bruger. Men ellers hælder jeg til de andre.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
jeg bruger en forholdsvis fintandet klinge på rundsaven og malertape

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

@ Høvlebænk: Jeg troede du brugte en høvl... :-)

Men jeg har også ofte brugt en fin sav. Det er bare lidt hårdere end at tage noget elektrisk værktøj.


Næstformanden

Er ikke så aktiv i forummet for tiden...
Min sparsomme fritid går med ungerne, hunden og konen. I nævnte rækkefølge....
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce

det vil nok tage lidt for lang tid

men når det er pladearbejde kan jeg altså godt finde ud af
at ødelægge lidt elektroner på opgaven hvis det bare skal overstås

men må da inrømme at der bliver længere og længere imellem
men sådan er det jo når man nyder at arbejde unplugged
i stilhed

uden at skulle tænke på hvor man nu lige har sine gulerødder
hele tiden og så er man dejlig fri for at spekulere i sikkerhedsudstyr

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

I skal have tak for jeres forslag og hjælp

 

en rundsav med førings skinne og en fintandet klinge. skærer den af to omgange hvor den første kun skærer 3-5mm ned i matrialet. andet snit skærer hele vejen igennem. førings skinnen er nødvendig da man ellers ikke kan lave de to snit oven i hinanden.

Jacob
Plejer at bruge maletape...... sav igennem dette og det flosser ikke...
KimFS og alle andre

På Tek.skole lærte vi at som en gylden regel skulle HM klingen være ca. 10% over emnet, for at mindske svingninger i klingen og derved undgå få et "urent snit"

Har også brugt malertape for at undgå op rifter, når vi skar af finerede plader som døre som var lakerede og det virkerkede godt.

Men generelt brug en ny-slebet klinge (det har noget med at prio-tere sine opgaver) og det tager ikke mange sekunder at skifte en klinge, til noget som bare skal, stå helt uden op rifter, og gerne en klinge med mange tænder.

Har selv en klinge som er forbeholdt de finere opgaver hængende.

Der findes et utal af klinge-typer, (stødretninger positive som negative) hvis man søger lidt efter dem og nogle er bedst egnede til en slags emner, men er nødvendigvis ikke egnet til det næste arbejde.

Jeg er fra den tid hvor vi første-års elever på tek sk. stod og bankede "brandbuler" i hss klingerne i en uge, (havde 20 at tage af dengang på forskolen) der skulle tålmodighed og ikke mindst en bestemt teknik til for at "operation brand-buler lykkedes" og har ikke senere brug denne teknik.

Kort tid efter blev HM. klingerne almindelige, og var man uheldig at klingen mistede en tand kunne en sådan udskiftes for den fyrstelige sum af 1. kr.

M.vh. maskinsnedker.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også