Kreativ gyngestativ / legeplads

Regner med at jeg til foråret (dvs 2011) skal have lavet gynge mv. til den lille, samt den kommende nr. to af slagsen..

Jeg har af flere grunde, dog ikke prisen, lyst til at køre i nærmeste byggemarked og hente et 'standard' stativ, men vil gerne lave noget der ikke er magen til det der står i de andre 500 haver i området, så derfor søger jeg jeres inputs - sæt et billede ind i tråden af det anderledes legepladsprojekt du har stående derhjemme..

På forhånd tak!
 

/ Claus

10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Slet ingen der har en ide som alternativ til byggemarkedernes standardvarer?

/ Claus

Hej Hvis du slet ikke er kommet igang med dit projekt endnu, så vil jeg anbefale at købe noget af det som alle de andre har og bygge noget til dette.

man kan f.eks. købe et tårn, med rutschebane, hertil kan komme et klatrenet på eller armgang, ja det er kun fantasien der sætter grænser

Rune
Problemet med det meste af de færdige sæt er at jeg synes meget af det er noget pindeværk - og der er ikke rigtig noget på markedet i kvalitet mellem 'jem og fix' og det der er godkendt til institutioner - men der er et enormt prisspring mellem de to, der rigeligt giver plads til indkøb af materialer.

Er dog nok snart nødt til at gå i gang med gyngestativet - sønnike har fået en sansegynge foræret, og den kan jo lissom ikke hænge i ingenting ;-) 

/ Claus

Hej med gyngestativ og legeplads

Der er mange muligheder for hjemmelavede ting - men men men

Det er meget vanskeligt at lave legeredskaber som ikke har indbyggede små og store "fælder" som kan skade børnene.

Derfor er der kæmpe-krav til "professionelle" legepladser og legeredskaber.

Eksempel på fælder:
En smal revne mellem to lægter kan fange anorak-snoren så barnet kan komme til at hænge over jorden - og bliver kvalt hvis alt
går galt.
Klemfælder - hvor børnene kan få fingre ind og få dem klemt.
Hovedet kan komme ind mellem to lægter - og så kan ungen hænge fast og også blive kvalt.
Underlaget skal også være ufarligt at lande på - der er noget specielt faldsand, der ikke "pakker" + naturligvis ikke sten nedenunder.

Ikke for at skræmme livet af dig - men det er svært at forudse hvad der faktisk kan blive farligt, og der er sket flere ulykker på "rigtige legepladser i børnehaver og lignende. Trist men sandt.

Jeg synes bestemt at du skal prøve at lave sjove ting til at lege på, men du skal ud og få ideer på naturlegepladser for eksempel, og så skal du tænke dig godt om.

Jeg har selv haft de bedste oplevelser med et stort udspændt fisketrawl - børnene legede i det i mange år. Det er kanon at kravle rundt på.
(Fisketrawl kan du måske få kasseret i en fiskeri-havn.)

God fornøjelse - Anders

To ulykker kommer sjældent alene.
Annonce
en meget lang stolpe gravet ned i en 35 grsders vinkel med to ekstra ben cirka på midten deri hænges 1 gynge kan også bruges til en hængestol. Er set på en natyrlegeplads ved Sønderborg.

 Vær mod andre, som du ønsker, de er mod dig.
Kok og Havenørd.
Hej Henrik

Ja det kaldes vistnok en "girafgynge".

Hovedsagen er holdbarheden af træet i jorden.
(En anden spurgte om bøgetræ - det er ikke godt: hvis du bruger bøgetræ, så har det en MEGET begrænset holdbarhed, når det står nedgravet i jord.)

Hvis du ikke har lavet tingene endnu, så skal du vælge lærk for eksempel - det er meget holdbart. Husk at det skal være meget kraftigt i konstruktionen + boltene skal ikke stritte ud.
Husk at "forankringen" af stolperne skal være meget solid - der kommer enormt bræk i det. Jeg tør ikke sige hvordan det skal laves - med beton om - hvor dybt eller hvad.

Det vil jo være tragisk hvis det skvatter ned ovenpå dine eller naboens børn. Husk at der er kæmpestor belastning på en sådan konstruktion, hvis der er nogen der får det at "gynge" rigtigt - Jeg har set en spritny elmast splintret ved at nogen store børn gyngede i en sådan "giraf-gynge". Det skete lige efter at legeredskabet var lavet færdigt. Om aftenen kom 4-5 store unger som havde fået det hele til at gå i sving, så den store elmast knækkede på midten. Det er naturligvis ikke specielt klogt gjort af dem, men det er jo den slags der kan ske med legeredskaber.

Altså - det skal være MEGET stærkere end man lige regner med, for at holde til "vild leg", også selvom det står i en privat have.
- og ellers god fornøjelse og arbejdslyst.
Hilsen Anders

To ulykker kommer sjældent alene.
Jeg har lavet mit eget gynge stativ.. Se eventuelt denne tråd.

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aff/4/aft/158960/afv/topic

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Altså... I min have, hvor ungerne leger over det hele, har jeg ladet mig inspirere af de her naturlegepladser - og så ellers fået hjælp fra min svigerfar til at "efterligne" design og udformning. Det er endt med legestationer udformet af træer og brædder. Og det ser sgu meget godt ud. 


Ti tommelfingre, men gode ideer. 

Hvis man planter nogen hasselbuske og pil som bliver til buske, så får man noget som børnene kan kravle i og tage snittegrene far i mange år.
Planteskoler bør kunne fortælle hvilken slags pil, som bare bliver til lave buske, for det er jo ikke store høje træer man har brug for.



To ulykker kommer sjældent alene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis