bygning af aluminiumsbåd.......hjææææælp

Hej Jeg har længe gået med lysten til at bygge en aluminiumsbåd, og derfor købte jeg tegningerne til en for 5 år siden. Det drejer sig om en åben jolle på 5,5 m og 2 m i bredden. Jeg vil høre, om der er nogen der har tid og lyst og maskinerne til at hjælpe mig med at bygge båden. Jeg regner med at påbegynde byggeriet næste år. Jeg har ikke prøvet atsvejse i aluminium før, men vil selvølgelig gerne være så meget med i startprocessen som muligt, så jeg så selv kan stå for indretningen af båden. Jeg brænder for at lave min egen båd, og jeg håber virkelig at, der er nogen der har tid og lyst til at hjælpe mig, eller kan henvise til nogen den kan. Du/I skal naturligvis ikke gøre det gratis, så en pris finder vi ud af. Hilsen Christian

Hilsen

Christian

Hej Jeg har længe gået med lysten til at bygge en... Vis hele indlægget
27 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Sømand

Det lyder super....lige nu venter jeg på svar fra nogen som har laserskærer, stor hal hvor man kan stå, svejseværk mm. og mest vigtigt....de har bygget mange alubåde før...
Jeg skriver så snart, jeg hører noget.

Hilsen

Christian

lidt spas.

jeg håber ikke at den kommer til at ligne en optimist jolle. :-)

med en god pris.
kan der nogle der kan lægge hal og maskiner til projektet af alubåden
af denne type båd som du ønsker en af de lægre modeller.!

Hej Hans

Det lyder spændende. Har du et tlfnr, óg er det sikkert at de har lyst, tid mm.
Har de prøvet at bygge alubåd før?

Hilsen

Christian

hej Gonefishing.

Det lyder som et spændende projekt du skal igang med, med hensyn til værktøj, du får ikke det helt store brug for en laserskærer, brug en vinkelsliber med en ordentlig skive på, jo tyndere, jo bedre, find en der har en bukkenmaskiine, til håndkraft og så tag det stille og rolig, planlæg dit arbejde når først det er svejset sammen, er det lidt øv, at skulle lave det om, formen er ikke særlig vandskelig at lave, det er rimelig skarpe knæk du skal have, men det har du selvfølgelig mulighed for at lave om på undervejs, det ser lidt pænere ud når der er lidt rundinger og blødere kurver, spring bare ud i det, det er ikke så svært. Jeg er selv skibsbygger i jern altså, men fremgangs måden er den samme, så fortvivl ej.

 skibsbyggeren.

Hej skibsbygger og Troels

Skibsbygger....Der hvor jeg føler mig lidt fortabt er, hvordan jeg får planerne fra tegningen og ned i form,,,altså hvordan jeg får lavet den skabelon, hvor skroget skal ligge i i starten. Hvis der er nogen der kan hjælpe mig med at få lavet selve skroget, så skal jeg nok få lavet resten af båden selv....learning by doing,,,,,,,,og så har jeg jo brug for nogen der kan skære bund, sider og dæk ud af aluplader der måler 1,5m x 6m med en laser/plasma skærer så det bliver præcist.
Men som sagt så føler jeg mig lidt på herrens mark, når jeg sidder og kigger på tegningen af selve yderskroget, det er der jeg virkelig har brug for en/flere personer der viser og siger til mig ....det er sådan det skal gøres.

Troels....Ja, den hjemmeside har været stor inspiration for mig.

Hilsen

Christian

Hej

Nu kører det på skinner......Har nu fået kontakt til flere pers. med erfaring i at bygge alubåde, og har fundet et sted hvor de kan hjælpe mig med at starte byggeriet. Det ender måske med at jeg bestiller et alu boat kit fra Specmar.com i Holland, som så bliver sendt til mig. Så er der jo kun tilbage at påbegynde svejseriet...Vi må se hvordan det går.

Hilsen

Christian

Nu bliver jeg jo nysgerrig.. Hvis du handler i Holland, hvad kigger du så på og hvad tror du prisen ender op på??

Gå efter bolden - ikke manden.

Den glade ejer af en "Maxi 77" byggeår 1980 nr. 3012
 Svendborg

Hej Oldman

Lige i øjeblikket venter jeg på at få svar fra en fyr med et 3D program. Der skal båden tegnes og så skæres ud med plasmaskærer. Grunden til at jeg vil styrer så meget af den indledende proces er, at de kit-sæt man kan købe er for tunge.....der bliver brugt for meget og for tykt aluminium,.,,,i hvert fald til mit behov. Det jeg har brug for er en større jolle til fjord, å, sø og kystnært fiskeri. Dvs. at jeg har brug for så meget plads til så få kg. som muligt. Hvis du kigger på Buster både, Marineboats, Linder både, Trackerboats og f.eks Polar craft både, så er aluminiums tykkelsen på båden ikke meget over 2 mm. hvilket giver mig det jeg søger.

Jeg regner med, at jeg skriver til Specmar i løbet af idag for at høre prisen på den 16,2 fods jolle de har. Jeg skriver tilbage når der er nyt.

Hilsen

Christian

Der er een ting du glemmer, de første både du linkede til og dem du lige har nævnt, har alle deres formstabillitet på grund af alle de langsgående stringere/knæk ( eller hvad det nu hedder ) og ville klaske sammen, hvis de ikke var der. Derfor kan der bruges tyndere plader. Mest kendte eksempel på land er vel 2cv'en, som havde så mange knæk, at det var muligt at holde faconen. De hollandske er derimod med plane flader og kunne lige så vel bygges i finer.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis