Må man flytte vej på privat grund?

Hej alle sammen

Vi deler en grusvej med en enkelt nabo, denne vej er vi fælles om at vedligeholde og vi har generelt ikke nogen problemer med vejen.
I forbindelse med udbygning af værksted vil jeg dog gerne flytte vejen helt ud i siden af vores grund, dette vil også betyde en mere veludnyttet grund med mere privatliv (og mere værdi for en potentiel køber af huset)

Jeg regner med at tage en snak med naboen, de skal jo have en forvarsling.
Derefter vil jeg etablere vejen og lade den modne  indtil den er 100% farbar. Først dér vil jeg slette den gamle vej.

Er der nogen der har været ude for noget lignende, og kan man egentligt ikke gøre hvad man vil på sin egen grund?

Håber på svar
Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
32 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Jeg kender ikke reglerne, men det har da været nogle indslag i tv, hvor en grundejer havde flyttet en fælles vej, som gik på hans grund, det ville naboen ikke respektere. Så han slæbte træ ad den nu slettede vej, som nu var græsplæne. (som jeg husker det)
Hvis der er en tinglyst ret, eller der er vunden hævt, kan det være svært.

Men tag nu en snak med din nabo, er han indforstået med ændringer, er alt jo ok.

Desværre er lige nettop vejret, over andens mands grund, ofte årsag til nabo genvordigheder...

mvh jens

Som Jens skriver, er det kilde til megen misnøje, med sådanne private veje rundt omkring i det ganske danske land.
Hvis du ikke kan opnå en frivillig ordning med din nabo, er jeg ret sikker på, at det ikke går.
Får du tilladelsen, så sørg for at få det på skrift og allerhelst tinglyst efterfølgende.

Med venlig hilsen
ktm

 

Tak for svarene :-)

Jeg er klar over at der kan blive en masse problemer med at flytte veje, vi har tidligere været igennem lidt af det samme da vores delte vej faktisk går på en landmands mark.
Svaret fra kommunen var at de ikke kunne gøre noget, hverken for ham eller os. En tinglysning ville heller ikke hjælpe da det stadigvæk var hans jord, og dér kunne han gøre som han ville.

Der verserer jo en sag her i det vestjyske der har kørt i 20år, hér var de to parter blevet uenige og hende der var ejer af grunden placerede en kæmpe sten midt på vejen. Denne sten kunne hverken kommune eller politi tvinge hende til at flytte, sagen kører vist endnu.

Selvfølgelig skal vi ikke være uvenner med vores nabo, men vi ønsker en større gårdsplads og mindre trafik lige op af huset.
Jeg må nok hellere kontakte kommunen mandag morgen, så må vi se hvad de siger.

Carsten

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Hej
Du kan nok ikke få meget hjælp, hos kommunen, de er jo nødt til at varetage alles interesser.
Eneste mulighed, er at blive enig med din nabo, og ja så som nævnt, få det skrevet ned, og helst tinglyst.
Måske en landindpektør, ville være en bedre mulighed, de har jo styr på alle de finurligheder.

mvh jens
Hej Jens, tak for forslaget.
Ja, måske det var en idé, har dog allerede skrevet til teknik i Herning kommune :-)

Jeg er nu selv ret overbevist om at det mange gange kan give ekstra problemer at blande for meget kommunalt ind i sagerne.
Det ender helt sikkert med at jeg flytter vejen, men det skal jo gribes an på den rigtige måde.

Mange gange har jeg det bedst med at vide 100% at jeg har det juridiske på min side, det gør det jo nemmere at diskutere hvis det kommer så langt.
Når det så er sagt tror jeg ikke at vi får problemer med vores nabo, vi har et fint forhold til hinanden og det er jo det vigtigste.

Carsten


 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Annonce
Nogen der kan finde andre eksempler på nettet, alle mine søgninger på google ender med at finde mit eget emne her på siden :-)

 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Vil det give din nabo gener med den omlægning?
Vil det give længere kørsel for ham, evt. større problemer ved snefald?

Du skal nok prøve at finde en, for naboen, masse positive argumenter, og nedtone dine egne ønsker!
Det kunne jo være, at du ville starte en produktion af partisansøm, lige uden for dit hus, og risikoen for at sådanne sager trillede ned fra produktionsbordet og ud på vejen, vil du skåne naboen for!!

Men glem alt om tvang og retssag. Der taber du. Kun frivillig aftale er vejen frem.
Prøv at se, hvor mange gårde rundt omkring på landet, der må døje med en off. vej igennem selve gårdspladsen. Jeg kan love dig for, at de gerne ville have omlagt vejen uden om gårdspladsen for århundreder side, hvis det var muligt.

Med venlig hilsen
ktm

 

KTM:
Ingen gener for nabo, vejen vil faktisk ligge mere naturligt på vores grund.
Har dog heller ikke planer om en skummel produktion herude ha ha, i øvrigt er der 2 adgangsveje til vores huse.

Vejen der går igennem vores grund er den vi har direkte adresse til, den anden (som er den eneste tinglyste kommunen kan se) har et andet navn med ligger i teorien bedre og lige op til deres hus.

Men ja, kommunikation må være vejen frem, det skal vi have snakket med dem om snarest muligt.

Carsten





 Et forum fungerer kun hvis folk vender tilbage med feed-back :-)
Er det "privat fællesvej" eller er der alene tale om en færdselsret, der er markeret i matriklen?
Privat fællesvej kan du Google en hel masse om og her er kommunen myndighed.
Vej/færdselsret angivet på matriklen er en aftale, der engang er indgået mellem grundejeren og den som fik færdselsretten (naboen). Aftalernes ordlyd er oftest desvære ikke skriftlige og her starter så tvivlen/uoverenstemmelser, hvis nuværende ejere og nabo ikke kan finde en mindelig løsning. Så kommer landinspektør måske på banen med hævdvinding eller jurister.
Jeg har en privat fælles vej med vej ret for en lokal bonde mand til han marker....

Det kan godt give lidt problemer...

Der er her tale om en 1.75km lang grusvej med en offelig vej i baégge ender...


Det hele startede med at han bygget en gylde tank ude for enden af vores gennem gående vej og smed læs murebrokker i vejen. så jeg ikke kun køre den vej mere.

Det svaret jeg så på med at sætte en gammel bil i vejen på min grund så han ikke kan komme den vej med hans store maskine... Så han skal hele vejen rundt om min grund for at komme på hans mark..

Men tag en snak med din nabo om tingene... det er altid det bedst løsning... det kunne også være at han kunne se det fornuftige i at få lagt vejen en anden sted......

Men kan du ikke smide en tegning op over hvordan vejen går nu og hvordan du vil ha den til at gå...
Der er yderligere 22 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis