Mariner 3.5 2takt påhængsmotor eftersyn?

Jeg fik fat i denne her motor sidste år. Den køre nogenlunde, men kan dog godt gå død engang imellem når den har kørt et stykke tid.

Jeg må indrømme jeg ikke er den store mekaniker så vil jeg høre hvad jeg selv kan gøre for at gi den en kærlig hånd, UDEN jeg ødelægger for meget.

Jeg har fundet ud af hvordan jeg skifter gear-olie på den, Men hvad kan jeg ellers gøre? Nogen snakker om at rengøre karburator? Hvordan?
Jeg har mistet det filter der sidder i benzintanken, når man fylder benzin på . Er det nødvendigt, og hvis ja, hvor finder jeg sådan et?



6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis du ikke rigtigt ved hvad du roder med, syntes jeg hellere du skulle lade et autoriseret værksted give den et eftersyn, det kan langt hen af vejen bedre betale sig hvis du ønsker den skal kunne holde i mange år. Der er sikkert et par stykker der fortæller dig at det kan du da lave selv, men hvis du aldrig har rodet med motorer før, så glem det.

V.h.  Håndværkeren

Hej

Hvis man aldrig beskæftiger sig, med noget man ikke har lavet før, så ville al udvikling jo gå i stå, og vi rendte stadig rundt med køller

Jeg mener din motor er luftkølet, det gør det noget letter, tøm kaburatoren for gammel benzin, gør det samme med tanken, gammel benzin dur ikke.
Køb dig et nyt tændrør, det gør til tider underværker.
Smør alle smørnipler, med vandfast fedt, og alle bevægelige dele med en syrefri olie.
Køb dine reservedele hos en Yamaha forhandler, da det er Yamaha som har fabrikeret motoren, den er forøvrigt fra omkring midten af 70'erne.
(i slutningen af 80'erne mener jeg det er, er Mariner, fremstillet af Mercury)

mvh jens

Hej Jens, det kan jeg kun give dig ret i. Der er dog menesker for hvem en sådan opgave vil være sværere end at bestige Mount Everest. De bruger måske endda køller til at skille tingene ad med.
Karburatoren er nu meget nem: Det vigtigste udstyr til rens af denne er digitalkamera, så du kan dokumentere, hvordan tingene hænger sammen, og papir og blyant til at notere, hvordan diverse dyser mv. sidder (hvor mange omgange skruet ud osv.)

Men selvfølgelig forsigtig tilgang til det, så noget ikke revner eller bliver skævt.

Har haft min karburator af hvert forår på en grå og orange 80'er Mariner som denne, for en sikkerheds skyld, i de 5 år jeg sejlede sejlbåd med sådan én. Har stadig en ekstra til gummibåden, som jeg har tænkt mig at gøre det samme med lidt sjældnere.

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Hej Arne,
Jeg har selv lige fået en mage til. Den kunne jeg ikke umiddelbart få liv i, og nu bliver det endnu sværere, for efter at have haft tændrøret ude et par gange fik jeg kværnet gevindet, så jeg tror ikke den er tæt længere. Det har jeg ellers aldrig været ude for før, da jeg er ret omhyggelig med at bruge en ordentlig tændrørs top.
Hvis du bliver træt af din motor, så kan jeg godt være interesseret. Jeg vil forsøge at skaffe mig en ny top, men hvis det ikke lykkes så kan det da også være du kan få min for en slik.
mvh Jens
Hej Jens
Der findes da en "helicoil" som reparere dit gevind 

(Det er altid en god ting, at skrue tændrøret så langt i bund, med fingerne som muligt)

mvh jens
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis