Rengøring af teak

Er der nogen der har en god metode til rengøring af teak træ. Har ladet mig fortælle at salmiak skulle være godt, men lidt krads for næse og fingre...
Det skal have olie bagefter.

 Gør det rigtigt fra starten!

8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
NEEEEEJ !  det må du  ikke bruge med mindre du ønsker et sort dæk. Der findes i handelen et udmærket produkt der faktisk hedder Teaktræs rens.
I handelen findes der noget, der hedder 'Trærens A' og 'Trærens B'. Først påfører man A, så skrubber man, så påfører man B og skrubber, og skyller med rigeligt vand.

Det virker rigtig godt. Og koster kassen. Cirka 100 kr. for en A+B kur (1 liter af hver).

A er natriumhydroxyd, NaOH. Det kan købes som flydende afløbsrens fra Borup, til 12 kr/liter i ethvert supermarked.

B er Hydrogenclorid, HCl, også kaldet saltsyre, som kan købes til samme pris.

Hvis du køber en dunk af hver, og blander hver ingrediens med lige så meget vand, har du trærens A+B, 2 liter af hver, for 25 kroner, samme mængde ville koste 200 kr, hvis du købte det i de fine dunke, man gerne vil sælge dig i byggemarkedet.

Det er egentlig basen (NaOH), der laver hele arbejdet, den river alt snavset ud af træet. Og med tilpas meget vand kunne man nok neutralisere processen. Men for nu at stoppe den basiske ætsning tilsætter man saltsyre.

Processen er meget enkel: NaOH + HCl => NaCl + H2O. Saltsyre + Soda giver salt og vand.

Det er den effektive kur, der er sikkert andre, mere skånsomme.

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

tak for tippet Albino har lige lagt teksten på hardisken så det kan huskes

You know the old saying- if it ain´t workin´,get a bigger hammer. Or better yet- if it ain´t broke fix it till it is. Well, with these tools you´ll have no problem.

Men husk nu at skylle i rigeligt smør, nå nej, vand. Som almindelig lægmand kan man jo ikke vide, om alle substanser har mødt og neutraliseret hinanden, og det ville jo være lidt ærgerligt at miste en hånd, blot fordi man vil holde stolen for svigermor

Lars & Elizabeth, Bente II, Ishøj, XPE3524, MMSI 219015911

Led os ikke i fristelse... vi kan sagtens finde vej selv...

Annonce
Hej Albino

Det ser rigtig godt og fornuftigt ud, men er der fare for andre materialer mht. ætsning eller andet... Self. skal der bruges handsker, men jeg tænker på mit nypolerede fribord. Ville være rigtig ked af hvis jeg skyller voksen af.
Jeg går ikke ud fra at jeg skal "sjaske" det hele til, men når jeg skyller af vil det jo spredes. Det skal siges at det ikke er ret meget teak jeg har. Det er nogen håndfang, trædelister og karme. Ikke et helt dæk!

Mvh Dennis

 Gør det rigtigt fra starten!

Min kone har lige gjort vores teak i båden rent. Hun brugte en skuresvamp og en blanding af brunsæbe og vand. Derefter renses efter med vand. Næste gang fik det grundrens til at fedte af med og renset efter med vand. Til sidst fik det trip trap mester olie. Det blev et fint resultat. 
Håndlister - rorpind og andet af teak, har vi rengjort med "Snappy Teak" - derefter skyllet grundigt og bruger teak-olie i stedet for lak - et par gange i løbet af sæsonen gives der lige en omgang til..

www.milady.dk  - Danmarks eneste S30 hjemmeside - Vi sejler som vinden blæser

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis